Itsetuntemus

Matka elämäntapojen muutokseen voi alkaa omien ajatusten tunnistamisesta ja itsearvostuksen pohdinnoista.​ Myönteisiä ajatuksia voi harjoitella. Säännöllinen harjoittelu tuottaa tulosta.

Video: Millaisia ajatuksia sinulla on itsestäsi? Kuinka ystävällinen olet itsellesi? Kuuntele, millaisia ajatuksia lenkkipolulla putkahtaa mieleen. Millaisilla ajatuksilla sinä kannustat itsesi liikkeelle?


Ylimääräiset kilot painavat usein kehoa, mutta myös mieltä.

Kun kiloja on runsaasti, voit saada muilta ihmisiltä vihjailevia katseita tai asenteellisia huomautuksia. Tai ainakin kuvittelet saavasi.

Ehkä kartat peiliin katsomista tai välttelet vaateostoksille menemistä. Jos ajattelet itsestäsi lihavia ajatuksia, voi olla että nämä ajatukset heijastuvat enemmän olemukseesi kuin liikakilot.

Ystävälliset ajatukset itsestä kannustavat miettimään niitä ominaisuuksiasi ja taitojasi, joita voisit hyödyntää itsetuntosi vaalimisessa.

Harjoittele nyt käsittelemään omia uskomuksiasi:

​Harjoitus 1: Kehoni on linnani

Varaa aikaa viikoittain muutama minuutti tai viisi minuuttia.​

Vie huomio omaan kehoosi:

  1. Kuulostele, mitä sille kuuluu juuri nyt ja tänään. Tunnistat ehkä raukeutta tai rentoutta, jumitusta tai kivistystä. Hyväksy kehosi tuntemukset sellaisina kuin ne ovat. Huokaise ja henkäise syvään.

  2. Suuntaa huomio sitten johonkin kehosi yksityiskohtaan, vaikkapa varpaaseen tai pikkuri​lliin. Mieti, mitä hyvää tässä osassa kehoasi on. Miten tämä osa kehoa on tänäänkin kannatellut sinua tai ollut mukana päivän touhuissa. Kiitä mielessäsi tätä kehon osaa. 

  3. Mieti, mikä voisi olla pienin mahdollinen teko kehosi hyväksi juuri tänään. Voitko nostaa jalat hetkeksi ylös kun istut, syötkö terveellisen välipalan tai hengähdätkö minuutin ajan kesken työpäivän? 

Toista harjoitus joka päivä, vähintään viikon ajan.

Vaihtele arvostavien ajatusten kohdetta kehossa​si, niin että pikkuhiljaa mahdollisimman moni kohta sinussa on saanut ystävällisen ajatuksen.​

Harjoitus 2: Punnitse uskomuksesi

Elämän aikana olet kokenut monenlaisia tapahtumia, jotka ovat vaikuttaneet käsitykseesi itsestäsi.

On asioita, joihin olet voinut vaikuttaa, ja asioita joihin et ole voinut vaikuttaa. 

Sinua on saatettu kutsua joksikin, ilman että sanoja on tarkoittanut sillä mitään pahaa. Joku on saattanut mainita vaikkapa: "Oletpa sinä pyöreä". Tällaisesta lauseesta voit johtaa mielessäsi käsityksen, kuten "Minä olen lihava ja huonompi kuin muut". 

Minäkäsitykseen voivat vaikuttaa vertailut muihin ihmisiin, vaikkapa "Minä olen lihavampi kuin hän". Tätä sattumienkin kautta syntynyttä käsitystä saatat kantaa ​mukanasi: "Se hiljainen, Se lihava, Se parisuhteessa epäonnistuja, Se leppoisa tyyppi, Se järjestyksen ihminen, jne". 

Olennaista ei oikeastaan ole se, onko jokin käsitys totta vai ei.

Olennaista on se, mikä vaikutus tällä minäkäsityksellä on siihen, mitä teemme.

Ajattele nyt jotakin uskomusta itsestäsi. 

  1. Sano ensin itsellesi tuota uskomusta käyttäen: "Minulla on ajatus, että olen…".
    Esimerkiksi: "Minulla on ajatus, että olen epäonnistunut." 

  2. Havainnoi nyt itseäsi. Huomaa, ettet ole yhtä kuin ajatuksesi. Ajatus on vain sisäistä puhettasi. Päästä irti tuosta mielikuvasta tai ajatuksesta. ​

  3. Sano seuraavaksi itsellesi: "Huomaan, että ajattelen, että olen…". Tarkkaile huomaatko olevasi se, joka huomaa tämän asian.

Huomasitko muutoksia suhtautumisessasi uskomukseesi?

Mitä tunteita sinulla oli, kun "huomasit ajattelevasi, että olet x"? Oletko edelleen täysin vakuuttunut, että mielesi kertoma uskomus on täyttä totta?

Tee harjoitus uudestaan muutamana päivänä peräkkäin.​


Ensimmäisinä viikkoina unohdat ehkä myönteisen ajatuksen saman tien.

Kun huomaat sen hyvää tekevän vaikutuksen, alat ehkä toistamaan tuota ajatusta ja luottamaan ajatustesi voimaan.

Jos päätät ajatella päivittäin yhden myönteisen ajatuksen itsestäsi, olet kuukaudessa vahvistanut itsetuntoasi jo kolmenkymmenen ajatuksen verran.


A​lkuunSeuraava osio

Jos toivot elämäntapojen muutosta, myönteiset ajatukset kannustavat sinua matkalla vahvemmin kuin lannistavat ajatukset.