Tietoinen syöminen

Huomaatko joskus, että et muista mitä söit tai lautanen onkin yhtäkkiä tyhjentynyt?

Ei-tietoinen syöminen vaikuttaa kylläisyyden tunteeseen. Vaikka olisit syönyt paljon kerralla, kylläisyyden tunne tulee myöhemmin. Siksi saatat ottaa lisää ruokaa, vaikka annos olisi riittänyt.

Tietoisen syömisen oppiminen helpottaa painonhallintaa. Tietoinen syöminen tarkoittaa sitä, että keskitymme ateriaan tai syömiseen.

Kokeile tätä harjoitusta viikon ajan vähintään kerran päivässä ja eri aterioiden yhteydessä:

  1. Keskity tuoksuttelemaan ja katselemaan ruokaa, mitä otat tai asettelet lautasellesi. Mitä värejä huomaat, millaisia tuoksuja, mistä ruoka on peräisin? Miten asettelet ruuan lautasellesi?
  2. Rauhoitu aterioimiseen. Valitse jokainen haarukallinen tai lusikallinen, vie se suuhusi korostetun rauhallisesti. Tunnustele suussa ruuan koostumusta ja makuja. Pidä hetki taukoa nielaisun jälkeen ennen kuin valitset seuraavan annospalan.
  3. Mieti hetki aterian jälkeen, mitä koit, tunsit ja millaisia ajatuksia jäi mieleesi?

Jatka tietoisen syömisen harjoittelua säännöllisesti.

Edellinen sivuTakaisin alkuun

painonhallinta; painonhallintatalo; ylipaino; syöminen; motivaatio; tietoisuustaidot; muutos; terveys; hyvinvointi; elintapamuutos

Päivitetty  11.2.2020