Hallitusti kaupan houkutuksissa

Kiukkua ei voi lopettaa noin vain. Väsymystä ei voi​ hallita silloin, kun se on jo päällä. Olisi siis mietittävä etukäteen, miten voit itse ennaltaehkäistä kiukkunälkää tai mielitekojen vetovoimaa.

Video: Väsyneenä, nälkäisenä tai kiukkuisena herkut ja mieliteot houkuttelevat usein enemmän kuin leppoisassa olotilassa. Tunnistatko itsesi videon tarinasta?

Kokeile tätä, kun olet menossa kauppaan seuraavan kerran:

1. Laadi ostoslista etukäteen

Voit kysyä itseltäsi: Millaisia ostoksia ja valintoja minun pitäisi tehdä toimiakseni minulle tärkeiden asioiden mukaan?

2. Hidasta liikkumistasi kaupassa

Kävele rauhallisesti ja kohtuullisen hitaasti.

Pane merkille äänet, joita kuulet.

Pane merkille tila, jossa olet, miten hyllyt on aseteltu, mitä mainoksia on esillä, mitä muuta havaitset.

Voit sanoa hiljaa itsellesi: Mitä näen? Mitä kuulen? Mitä havaitsen?

3. Pysähdy! Pane ajatuksesi ja tunteesi merkille

Voit nimetä asioita, joita havaitset ja sanoa hiljaa mielessäsi: Tuossa on mainos, tuossa on karkkihylly tai vain mainos, hylly jne.

Voit pysähtyä jonkin hyllyn tai tiskin ääreen ja panna merkille, mitä ajatuksia ja tunteita siinä tilanteessa ilmenee.

Voit nimetä niitä: Huomaan, että minulla on ajatus, että…; huomaan, että minulla on tunne: …Anna havaitsemiesi tunteiden vain olla, tekemättä niille mitään.

4. Harkitse

Kun valitset tuotteita, harkitse tarkoin, mitä ostat, sen sijaan että toimisit äkillisten mielihalujesi mukaan.

Muistuta itseäsi siitä, mitkä valinnat ovat yhteneviä sen kanssa, mitä pidät itsellesi tärkeänä.

Edellinen sivuSeuraava sivu

painonhallinta; painonhallintatalo; muutos; motivaatio; terveys; hyvinvointi; itsehoito; ylipaino

Päivitetty  11.2.2020