Hyvän mielen palkitsemishetki

Herkutteletko, syöpötteletkö tai juopottelet? Tuottaako tämä palkistemistottumus sinulle sitä mitä siltä haet?

​Millaisia tuntemuksia tai tunteita sinulla on itsesi hyvittelyn jälkeen? Oletko tyytyväinen vai koetko syyllisyyttä?

Suhtaudu ymmärtävästi ja hyväksyvästi kaikkiin huomioihisi. Tottumukset ovat syntyneet elämäsi varrella ja niiden tarkoitus on ollut juuri silloin hyvä. Vaikka monet tavat tai syömiskierteet tuntuvat toimivilta juuri sillä hetkellä, eivät ne ehkä toimikaan usein toistettuna tai pitkäaikaisessa käytössä.

Pohdi, kuinka paljon tarvitset itsesi palkitsemista.

Jos tunnistat palkitsemistavan juurtuneen omiin toimintatapoihisi, mieti millä muilla tavoilla kuin syömisellä tai juomisella voisit itseäsi palkita.

Millaiset palkitsemisen tavat tuottaisivat hyvinvointia ja hyviä vaikutuksia sekä lyhyt- että pitkäaikaisessa käytössä?

Voisiko ajatuksilla kehua ja palkita itseään?

Mikä on sinulle tärkeä ja nautittava juttu? Nautitko musiikista, käsillä tekemisestä, lähimmäisten kanssa oleilusta, ulkoilusta vai lukemisesta...

Kysy itseltäsi: " Onko tämä tapa minulle hyväksi?"

Päätä kokeilla erilaisia itsesi hyvittelyn tapoja seuraavan viikon ajan.

Edellinen sivuSeuraava sivu

painonhallintatalo; painonhallinta; elintapamuutos; muutos; motivaatio; palkitseminen; itsehoito

Päivitetty  11.2.2020