2. Itsetuntemus

Matka elämäntapojen muutokseen voi alkaa omien ajatusten tunnistamisesta ja itsearvostuksen pohdinnoista. Myönteisiä ajatuksia voi harjoitella. Säännöllinen harjoittelu tuottaa tulosta.

Video: Millaisia ajatuksia sinulla on itsestäsi? Kuinka ystävällinen olet itsellesi? Kuuntele, millaisia ajatuksia lenkkipolulla putkahtaa mieleen. Millaisilla ajatuksilla sinä kannustat itsesi liikkeelle?

Jos toivot elämäntapojen muutosta, myönteiset ajatukset kannustavat sinua matkalla vahvemmin kuin lannistavat ajatukset.

Miten suhtaudut itseesi?

Ylimääräiset kilot painavat usein kehoa, mutta myös mieltä.

Kun kiloja on runsaasti, voit saada muilta ihmisiltä vihjailevia katseita tai asenteellisia huomautuksia. Tai ainakin kuvittelet saavasi.

Ehkä kartat peiliin katsomista tai välttelet vaateostoksille menemistä. Jos ajattelet itsestäsi lihavia ajatuksia, voi olla että nämä ajatukset heijastuvat enemmän olemukseesi kuin liikakilot.

Ystävälliset ajatukset itsestä kannustavat miettimään niitä ominaisuuksiasi ja taitojasi, joita voisit hyödyntää itsetuntosi vaalimisessa.

Suhde omaan kehoon

Suhtautuminen omaan kehoon ei välttämättä ole ollenkaan koosta kiinni. Sekä hoikilla että ylipainoisilla voi olla vaikeuksia hyväksyä kehoaan tai toisaalta kuka tahansa on voinut oppia kantamaan kehoaan arvostavasti ja ylpeydellä -tai tunne vaihtelee tilanteiden ja hetkien mukaan jotain häpeän ja ylpeyden väliltä.

Joskus painonnousu voi tuoda tunteen, ettei keho tunnu omalta eikä miellyttävältä. Että sitä on vaivalloista kantaa, se on tiellä pienissä paikoissa tai kehoa ei ole mukava näyttää julkisesti.

Inho itseään kohtaan on lähtökohta myös monelle laihdutusyritykselle tai hoikkuushaaveissa voi olla kyse siitä, että haluaisi olla joku toinen.

”Vihaan itseäni niin paljon, että päätin ryhtyä laihduttamaan”.

”Toivoisin hartaasti pääseväni eroon tästä kehosta.”

”Jos laihtuisin, elämä muuttuisi.”

”Hoikat ovat onnellisempia / menestyneempiä / halutumpia.”

Ihmisarvoa ei tietenkään lainkaan mitata painossa. Voi olla yhtä hyvä riippumatta siitä, onko laiha vai lihava. Vaaka kertoo vain painon, eikä mitään muuta ihmisestä.

Mielihyvää omasta kehosta

Keho tuottaa ihmiselle paljon mielihyvää. Endorfiinit ryöpsähtelevät, kun kehoaan käyttää, liikkuu, sivelee, hyväilee tai harrastaa seksiä. Kun keho tuntuu pahalta, siitä ei halua pitää, eikä sen hyvinvointia vaalia.

Kun itsetunto on huono, itsensä tunteminenkin heikentyy. Kehoon ei tohdi koskea, sitä ei tohdi edes ajatella eikä katsoa. Jotkut liikapainoiset ovat sanoneet, etteivät oikein edes tunne itseään ja kehonsa rajoja – mistä kehoni alkaa ja mihin se loppuu? Mikä osa siitä on oikeinta minua?

Mutta miksi isokin ihminen ei saisi nauttia kehostaan? Miksi suuri keho ei ansaitsisi kosketusta, silitystä, paijausta? Iho ja lihakset viestivät hyvänolon tunteesta hieronnassa, ja nautintoa voi saada myös vedessä, suihkussa, kylvyssä ja saunassa.

Kun kehostaan nauttii – isosta kehosta oikein isosti – sitä haluaa hoitaa. Miten paljon positiivisempi lähtökohta laihdutuksellekin!

”Rakastan itseäni niin paljon, että päätin ryhtyä keventämään”.

”On ihanaa, kun voin nauttia kehostani.”

”Kun saan itsetuntoni kohdalleen, voin nauttia paremmin elämästä.”

”Alan huolehtimaan itsestäni yhtä hyvin kuin huolehdin perheestäni / lapsestani / vanhemmistani / koirastani / autostani.”

Kun tuntee itsensä ja nauttii kehostaan, ruoan yhdistyminen hyvän olon tuottamiseen voi vähentyä.

Harjoittele käsittelemään omia uskomuksiasi

Harjoittele suuntaamaan huomio myönteisiin puoliin ja käsittelemään omia uskomuksiasi. Ensimmäisinä viikkoina unohdat ehkä myönteisen ajatuksen saman tien. Kun huomaat sen hyvää tekevän vaikutuksen, alat ehkä toistamaan tuota ajatusta ja luottamaan ajatustesi voimaan.

Jos päätät ajatella päivittäin yhden myönteisen ajatuksen itsestäsi, olet kuukaudessa vahvistanut itsetuntoasi jo kolmenkymmenen ajatuksen verran.

Edellinen sivuSeuraava sivu

laihduttaminen; hyvinvointi; terveys; painonhallintatalo; itsetuntemus; mielentaidot; itsetunto; laihdutus; painonhallinta

Päivitetty  11.2.2020 14.38