Tietoisuustaidot

Tietoisuustaidoista (mindfulness) on hyötyä painonhallinnan harjoittelussa. Mitä paremmin olet tietoinen omista tunnetiloistasi, sitä paremmin kykenet toimimaan erilaisissa syömistilanteissa omien toiveidesi mukaan.

Videolla tutkija Päivi Lappalainen kertoo, mistä painonhallinnan opettelussa hyödyllisissä tietoisuustaidoissa on kyse.

Tietoisuustaidot elintapamuutoks​​en tukena

Tietoisuustaidot auttavat minäkuvan, ajatusten ja tunteiden tunnistamisessa. Tietoisuustaitoja voi harjoittaa lähes kaikkialla, esimerkiksi syödessä, ruokaostoksia tehdessä, tiskatessa, kävelylenkillä tai perheenjäsenten kanssa keskustellessa. Käytännössä tämä tapahtuu keskittymällä rauhassa siihen, mitä kulloinkin on tekemässä, havainnoimalla tilannetta ja tunnistamalla tilanteessa ilmaantuvat ajatukset ja tunteet.

Tietoisuustaitoharjoitukset lisäävät itsetuntemusta ja ajatusten suuntaamisen hallintaa. Ajatuksia tai tunteita ei pysty poistamaan tai niitä ei pysty kontrolloimaan, joten niiden hyväksymistä on tarpeen harjoitella.

Hyväksyntä on suhtautumisen muuttamista omiin tunteisiin ja ajatuksiin. Ajatukset ovat ajatuksia, ja tätä sisäistä puhetta on myös mahdollista muuttaa. Hyväksyntä voi olla sitä, että kykenee ottamaan etäisyyttä halun tunteeseen tai kokeilemaan erilaisten ajatusten vaikutusta syömistä edeltävissä tilanteissa.

Lisää tietoisuutta syömishetkiin

Monen arkeen kuuluvat kiireessä hotkaistu​t ateriat. Usein aterioista ja syömisestä ei pysähdytä nauttimaan. Tietoinen syöminen voi opettaa syömään nälän ja kylläisyyden mukaan. Tietoisella syömisellä tarkoitetaan keskittymistä syömiseen ilman arvostelemista ja kieltoja. Tietoisessa syömisessä syödään kaikilla aisteilla: keskitytään ruoan makuun, hajuun, ulkonäköön ja rakenteeseen yksi suupala kerrallaan. Syömisen aikana ei tehdä muuta. Ruokaa syödään, kunnes olo on kylläinen, mutta ei ähky.

Tietoinen syöminen auttaa painonhallinnassa. Se lisää kylläisyyttä ja voi saada ruoan maistumaan paremmalta. Tietoinen syöminen on joustavaa ja sallivaa. Kun itselleen sallii sen, mitä on syömässä, tulee todennäköisesti kylläiseksi ja tyytyväiseksi pienemmästä määrästä ruokaa. Kaikkien ruokien salliminen lisää ruoasta nauttimista. Nautinto on osa normaalia syömistä.

Terveyslaihdutusvalmennus sisältää joka viikko mielentaitojen harjoittelua. Voit tutustua tietoisuustaitojen harjoitteluun Motivaatiovaaka-osiossa.

Mielenterveystalon omahoito-ohjelma TYYNI tarjoaa tietoa siitä, mitä hyväksyvä tietoinen läsnäolo on ja kuinka tietoisuustaitoharjoitusten ​avulla voi tukea mielen hyvinvointia.

Edellinen sivuSeuraava sivu

laihduttaminen; hyvinvointi; terveys; painonhallinta; painonhallintatalo; mielentaidot; mindfulness; laihdutus; elämäntavat

Päivitetty  14.2.2020