Joustava ote

Sopiva paino säilyy paremmin, kun arkeen löytää pitkäaikaisesti toimivia tapoja. Omaksi tavoitteeksi kannattaa ottaa laihduttamisen sijaan maltilliset ja omaan elämään sopivat elämäntapamuutokset.

Videolla psykologian professori Raimo Lappalainen kertoo, millainen painonhallintatapa uusimman tutkimustiedon mukaan auttaa onnistumaan pysyvässä painonhallinnassa.

Joustavuus tukee pysyvää painonhallintaa

Joustava painonhallintatapa ei vaadi täydellistä kieltäytymistä tai pinnistelyä. Sen sijaan tarvitaan oman arjen pohdintaa ja omien voimavarojen ylläpitämistä. Painonhallintaa kannattaa katsoa osana antoisaa ja arvokasta elämää. Hyvä painonhallinta voi auttaa elämään omien arvojen mukaisesti. Tällöin painonhallintaa edistävät teot tuntuvat mielekkäiltä ja hyödyllisiltä.

Ylimääräiset kilot ovat kertyneet usein kuukausien ja vuosien aikana. Siksi elämäntapamuutosten harkinnalle, valmistelulle ja harjoittelulle kannattaa varata aikaa. Laihdutuskuurit eivät tätä huomioi. Kun laihdutetaan nopeasti tiukan ruokavalion avulla, ei ehdi oppia esimerkiksi hallitsemaan mielitekojaan.

Painonhallinnassa onnistujia yhdistää salliva ja joustava ajattelu.

Elämään kuuluu myös epämiellyttäviä tunteita ja kokemuksia. Painonhallintaa tukee, kun haastavilta tuntuvat hetket hyväksytään normaalina osana elämää. Haasteet voivat olla myös mahdollisuus oppia uutta.​

Uskon, että hiljaa hyvää tulee. Olen opetellut sellaista loppuelämän joustavaa tapaa hallita painoa ja syömisiä. Olen todella tyytyväinen ja iloinen siitä, että painoni on pudonnut ja terveys kohentunut.

Seuraava sivu

laihduttaminen; hyvinvointi; terveys; painonhallinta; painonhallintatalo; tietoisuustaidot; laihdutus

Päivitetty  12.2.2020 13.42