Harjoitus: Voimavaravaaka

Aika ajoin on hyvä pysähtyä pohtimaan omaa jaksamista ja voimavaroja.

Jokainen ihminen kokee erilaiset asiat kuormittajina ja voimavaroina. Aika ajoin on hyvä pysähtyä pohtimaan omaa jaksamista ja voimavaroja. Mitkä asiat elämässä tuovat voimia ja vähentävät stressiä? Entä mitkä asiat kuluttavat voimia ja tuovat ikävää stressiä?

Piirrä itsellesi vaaka, jonka toisella puolella ovat kuormittajat ja stressitekijät ja toisella puolella voimavarat ja mielihyvää tuovat asiat. Piirrä vaakaan sitä suurempi punnus, mitä suurempi merkitys asialla on jaksamisellesi. Kun olet piirtänyt vaakaan kaikki voimavarasi ja kuormittajasi, tarkastele, kumpaan suuntaan vaakasi kallistuu.

Onko voimavarapuolesi vielä kuormittajia painavampi tai vähintään pitää vaa’an vielä tasapainossa? Vai ovatko kuormittajat jo painavampia kuin voimavarat?

Voitko vähentää kuormittajia, jotta vaakasi pääsisi tasapainoon?

Jos kuormittajien vähentäminen ei ole mahdollista, miten voisit lisätä voimavarojasi?

Huomaathan, että myös mukavista ja myönteisistä asioista voi aiheutua stressiä, jos menoja ja tekemistä on liikaa esimerkiksi käytettävissä olevaan aikaan nähden.

Edellinen sivuSeuraava sivu

laihduttaminen; painonhallinta; painonhallintatalo; elintapamuutos; voimavarat; laihdutus

Päivitetty  29.1.2020