Riittävätkö voimavarat?

Omien voimavarojen ja ajankäytön realistinen arviointi tukee painonhallinnan onnistumista.

​​​​​​​

Arjen voimavarat

Oikealla ajoituksella on suuri merkitys elintapamuutoksen onnistumiseen. Itselle sopiva laihdutusaikataulu ja realistinen tavoite löytyvät helpommin, kun tunnistaa:

  • omat psyykkiset voimavarat
  • oman kokonaishyvinvoinnin
  • elämäntilanteen.

Omaa jaksamista parantavia ja heikentäviä tekijöitä on hyvä tutkia etukäteen ja suhteuttaa tavoitteet käytettävissä oleviin voimavaroihin. Kun asettaa tavoitteen, on hyvä kysyä: ”Pystynkö saavuttamaan tämän tavoitteen niillä voimavaroilla, jotka minulla on nyt käytettävissä?” Jos tavoitteen saavuttaminen vaatii enemmän voimavaroja kuin itsellä on, tavoite on todennäköisesti liian suuri.

Elintapamuutokset onnistuvat parhaiten asteittain tehtyinä. Muutos on hyvä aloittaa yhdestä pienestä teosta. Mieti, mikä on pienin mahdollinen teko, jolla voit edistää hyvinvointiasi ja tavoitteen saavuttamista. Uutta tapaa kannattaa kokeilla vähintään kuukauden ajan ennen kuin voi tietää sen toimivuuden.

Aika ajoin on hyvä pysähtyä pohtimaan omaa jaksamista ja voimavaroja. Kokeile seuraavalla sivulla olevaa harjoitusta.

Edellinen sivu Seuraava sivu
laihduttaminen; painonhallinta; painonhallintatalo; elintapamuutos; voimavarat; laihdutus

Päivitetty  14.7.2020