Harjoitus: Voimavaravaaka

Aika ajoin on hyvä pysähtyä pohtimaan omaa jaksamista ja voimavaroja.

Jokainen ihminen kokee erilaiset asiat kuormittavina ja voimavaroina. Tässä harjoituksessa pohdit, mitkä asiat elämässäsi tuovat voimia ja vähentävät stressiä. Entä mitkä kuluttavat voimia ja lisäävät stressin määrää?

Piirrä vaaka, jonka toiselle puolelle tulevat kuormittajat ja stressitekijät ja toiselle puolelle voimavarat ja mielihyvää tuottavat asiat. Piirrä vaakaan sitä suurempi punnus, mitä suurempi vaikutus asialla on jaksamiseesi. Kun olet piirtänyt vaakaan kaikki voimavarasi ja kuormittajasi, tarkastele kumpaan suuntaan vaaka ​kallistuu.

Ovatko voimavarat painavampia kuin kuormittajat tai onko vaaka vähintään tasapainossa? ​

Jos kuormittajat painavat enemmän, voisiko niitä vähentää, jotta vaaka pääsisi tasapainoon? Jos vähentäminen ei ole mahdollista, voisitko jotenkin lisätä voimavaroja? 

Huomaa, että myös mukavista ja myönteisistä asioista voi aiheutua stressiä, jos tekemistä on liikaa esimerkiksi käytettävissä olevaan aikaan nähden.

Edellinen sivu Seuraava sivu

laihduttaminen; painonhallinta; painonhallintatalo; elintapamuutos; voimavarat; laihdutus

Päivitetty  14.7.2020