Liikkuvuus ja liikehallinta

Liikkuvuudella ja liikehallinnalla on suuri merkitys vaivattomalle ja turvalliselle liikkumiselle sekä arjen eri toimintojen sujuvuudelle.

Lisää toimintakykyä ja sujuvuutta arjen liikkeisiin

Liikehallintakyvyllä tarkoitetaan kehon liikkeiden ja asentojen hallintaa, ja liikkuvuudella nivelten liikelaajuutta. Liikehallintaa ja liikkuvuutta voi harjoittaa monin eri lajein sekä erillisin harjoituksin.

Mikä olisi sinulle mielekäs harjoittelumuoto?

Vinkkejä liikehallintakyvyn kohentamiseksi

  • Harjoita tasapainoasi seisten ja istuen: seiso yhdellä jalalla, harjoita painonsiirtoa eteen, taakse ja sivuille tai työskentele ison jumppapallon päällä.
  • Kävelylenkin vaihtaminen metsäpolulle asfalttitien sijaan harjoittaa tasapainoasi liikkeessä.
  • Monet suunnanmuutoksia sisältävät lajit, kuten tanssi ja pallopelit, harjoittavat tasapainoa tehokkaasti.
  • Pidä huolta alaraajojesi lihaskunnosta sekä vahvista keskivartalosi ja lantiopohjasi lihaksia.

Liikkuvuuden harjoittaminen

Kehon hyvän liikkuvuuden pohjana toimii ryhti. Keskity hyvään asentoon päivittäin. Korjaa ryhtiäsi monta kertaa päivässä esimerkiksi istuessasi, seistessäsi ja kävellessäsi.

  • Liikkuvuusharjoittelua kaipaavat eniten ylävartalossa hartiat ja rintalihakset, keskivartalossa kyljet ja alaselkä sekä alavartalossa lonkan koukistajat, pakarat, reiden takaosa sekä pohkeet.
  • Venytellessä hae turvallinen ja mukava alkuasento. Voit venytellä istuen, seisten tai makuulla. Selkä on hyvä tukea seinää tai alustaa vasten.
  • Voit käyttää venyttelyssä apuvälineitä, esimerkiksi nauhoja tai remmejä, jolloin pystyt paremmin rentoutumaan venyttelyn aikana.
  • Huolla rankaasi. Kierrä hellästi, taivuta sivulle, pyöristä ja ojenna. Rangan liikkuvuutta on hyvä harjoittaa päivittäin.
  • Harjoittele hengittämään syvään koko rintakehäsi alueella. Sisäänhengitys laajentaa rintakehää sivuille sekä taaksepäin. Ulospuhallus tyhjentää keuhkot.
  • Hyviä liikkuvuutta parantavia lajeja ovat muun muassa sauvakävely, vesijuoksu ja jooga.

Kokeile: Venyttelyjumppa (Video, Selkäliitto)

Yin jooga on minulle tärkeää ja siinä saan rauhoitettua mieleni ja se lisää jaksamista. Aloitin myös NIA-tanssin, joka on yhdistelmä tanssillista kehonhuoltoa ja mielenrauhaa.

Edellinen sivuSeuraava sivu

painonhallintatalo; painonhallinta; hyvinvointi; liikunta; terveys

Päivitetty  14.2.2020