Kestävyysharjoittelu

Kestävyysliikunnassa on tärkeää lähteä liikkeelle omasta jaksamisesta ja kuntotasosta. Asteittain etenemällä kestävyyskunto kohenee turvallisesti ja mielekkäästi.

Lisävirtaa arkeen kestävyysliikunnasta

Hyvä kestävyyskunto näkyy jaksamisena arjessa, jolloin esimerkiksi päivän työn jälkeen riittää voimia vielä nautinnolliseen vapaa-aikaankin. Kestävyyskunnon harjoittaminen vähentää monien elintapasairauksien riskiä sekä vaikuttaa positiivisesti psyykkiseen terveyteen ja stressinsietokykyyn. Monien sairauksien ennaltaehkäisyn lisäksi kestävyysliikunta auttaa myös painonhallinnassa.

Mistä voisin aloittaa ja miten?

Kestävyyskunto kohenee yleensä melko nopeasti säännöllisellä harjoittelulla.

  • Arki on täynnä hyviä hetkiä kestävyysliikunnan harjoittamiselle Asiointimatkojen muuttaminen kävelyksi tai pyöräilyksi sekä rappusten nousu ovat hyviä esimerkkejä tilanteista, joita säännöllisesti toistamalla kestävyyskunto kohenee.
  • Kestävyysharjoittelu kannattaa aloittaa itselle mieluisalla liikkumismuodolla ja lisätä harjoituksen kestoa pikkuhiljaa
  • Kestävyyskuntoa voi harjoittaa pienissä pätkissä pitkin viikkoa. Vähitellen kestävyysliikunnan määrää olisi hyvä lisätä kohti 2,5 tuntia viikossa.
  • Kestävyysliikunnassa on tärkeää laittaa suuret lihasryhmät töihin. Näitä lihasryhmiä kuormittavia lajeja ovat kävelyn lisäksi muun muassa pyöräily, hiihto, vesiliikunta, tanssi, erilaiset askellusjumpat sekä pallopelit.

Mikä on sopiva liikkumisen teho?

Liikkumisvauhti on sopiva, kun harjoituksen aikana pystyy puhumaan pienestä hengästymisestä huolimatta. Jos liikunnan aikana sen sijaan pystyy laulamaan, on tahtia syytä hieman kiristää. Harjoituksen päätyttyä olo saa olla kevyesti hikinen, mutta mukava.

Video-opas vesijuoksun aloittamiseen

Video: Opi sauvakävelemään (Suomen Latu)

Video: Kevyesti portaissa (Liikkuva aikuinen -ohjelma)

Aamulla kävelin bussipysäkille tuttua loivaa, mutta pitkää ylämäkeä pitkin. En ollutkaan ihan niin hengästynyt ja jalkalihakset eivät huutaneet apua kuten aiemmin on ollut. Muutoksen huomasin jo lyhyessä ajassa.

Edellinen sivuOsion alkuun

painonhallintatalo; painonhallinta; hyvinvointi; liikunta; terveys

Päivitetty  2.3.2020