Ajankohtainen

Tasapainon avaimet jouluherkutteluun

Julkaistu 16.12.2019 16.00

Toivomme Painonhallintatalolta kaikille rauhaisan mukavaa joulunaikaa! Valmentajamme Milena Virtanen kannustaa kirjoituksessaan etsimään sopivan joustavaa tasapainoa jouluajan herkutteluun. Valmennettavien ryhmächatissa keksimme tälle joululle myös moton: HTH = hitaan tietoinen herkuttelu!

​Pian on joulu. Ja pian sen j​älkeen koittaa aika, kun joka lehdessä on otsikoita joulukinkkujen sulattelusta. Joulun aika voi mietityttää painonhallitsijaa: mitä saa syödä, mitä ei? Jaksaako mitään kuureja pidellä joulun aikaan vai antaako vain mennä?

Millaisesta syömisestä saan oikeasti hyvää oloa itselleni?

Salaisuus onnistuneeseen painonhallintaan on iloisessa tasapainottelussa. Me mietimme heti painonhallintapolun alussa itselle tärkeitä asioita ja voimavaroja. Joulun kohdalla tätä mietintää kannattaa tehdä taas. Mikä minulle tuo iloa ja onnea joulun aikaan, ja miten jouluruokailu siihen limittyy?

Kun miettii, mikä todella tuo hyvää oloa ruokailun suhteen, voi löytää tasapainon avaimet. Täydellinen kielto ja jouluvalon lailla välkkyvä iso ”EI” mielessä voi olla aika kurja kohdata joulun juhla-aika. Toisaalta ääripää, täydellinen repsahdus, jossa syö itsensä ähkyksi ja pahaan oloon päivä toisensa jälkeen, mielessä ankara vaatimus porkkanakuurista uuden vuoden koittaessa -sekin on kurjaa. Tältä väliltä löytyy paljon vaihtoehtoja, josta jokainen löytää mieluisan kokeilemalla. Nyt on loistava aika harjoitella -ja on lupa epäonnistuakin. Joustava mieli hylkää huonoksi havaitut kokeilut (vaikkapa turhan tiukan linjan) ja muokkaa suunnitelmia.

Tasapainottelun konkretiaa

Mennään vähän tasapainottelun konkretiaan. Jouluruoka on mainettaan parempaa: laatikot, rosolli ja kinkku ovat oikeastaan tavallisen kotiruoan veroista energiamääriltään. Joulutortut, piparit, suklaakonvehdit, juustot ja alkoholi ovat kuten muutkin vastaavat herkut: energiatiheydeltään huomattavasti suurempia. Jos siis konvehteja popsii ohimennen, voi äkkiä tulla syötyä kunnon jouluaterian verran energiaa eikä edes huomaa asiaa kunnolla.

Tästä päästäänkin seuraavaan kohtaan: tietoinen syöminen. Suklaa ja herkut voivat tuntua alitajuisesti joltain kielletyltä, jolloin niitä saattaa popsia itseltä ikään kuin salaa ohimennen. Mitä jos kokeilisit sen sijaan istua herkun kanssa ihan rauhassa alas ja syödä sen hitaasti, nauttien ja hy​villä mielin? Näin voi saada pienemmästä määrästä hurjasti enemmän iloa ja nautintoa. Kuinka pitkään voi kestää yksi konvehti, kun sitä nauttii rauhassa ja sulattelee kielellään?

Katse kohti elintapojen kokonaiskuvaa

Lopulta, jos palaan painonhallinnan ja tasapainottelun ideaan, on hyvä pitää mielessä, että joulu on pyhineen vain 3 päivää vuodessa. Hyvin lyhyt aika. Iltapäivälehdet saattavat kirkua kinkunsulatustalkoita, mutta todellisuudessa muutama päivä ei pilaa kenenkään elintapamuutosurakkaa eikä lihota kilotolkulla. Hetkellisesti nesteet ja muu voi toki painoa nostaa.

Tasapainoon pyrkivä painonhallitsija katsoo isoa kuvaa ja tekee tarvittaessa muutoksia, mitkä vahvistavat voimavaroja muutokseen pitkällä tähtäimellä.