Painonhallintatalo sosiaalisessa mediassa
Ajankohtainen

Mistä on kestävä motivaatio tehty?

Julkaistu 17.2.2016 3:00

Mikä ylläpitää motivaatiotamme itsestä ja lähimmäisistämme huolehtimiseen? Mikä motivoi laihtumaan?

​​​​T​eitkö jälleen vuoden alussa päätöksen laihtumisen aloittamisesta? Saatoit liimata jääkaapin kylkeen jonkun toisen kuvan motivaatioksi. Ehkä ostit turhan pienet farkut kaappiin odottamaan toukokuuta. Hankit jääkaapin täyteen vihreitä vihanneksia. Olet seurannut jokaista suupalaa ja hypännyt päivittäin vaa'alle ihmetellen miksei paino putoa.

Miten kauan touhukasta hääräämistä jaksaa? Usein kuulee, että elämäntaparemontti tyssäsi motivaation puutteeseen.

Sanotaan, että ihminen on motivoitunut, kun hänellä on selkeä päämäärä, tavoite tai tarkoitus tekemisilleen ja hän pyrkii etenemään kohti tavoitetta. Päämäärän ja tavoitteen merkityksellisyys vahvistaa motivaatioita ja tekee motivaatiosta vastoinkäymisiä sietävän ja kärsivällisen.

Onko motivaation voima sitä suurempi, mitä enemmän on halua ja tahtoa edetä kohti päämäärää? Vai onko kyse siitä, miten tärkeä ja houkutteleva tuo päämäärä on?​

Ulkoinen motivaatio voi lopahtaa nopeasti​

Ulkoisella motivaatiolla tarkoitetaan kasvatuksen, ympäristön odotusten tai toisten ihmisten yllyttämää tarkoituksellista toimintaa. Toiminnan kannustin tulee itsen ulkopuolelta, joten oma sitoutuminen siihen voi olla lyhytaikaista, heikkoa tai ailahtelevaa.

Ulkoinen motivaatio kaipaa palkitsemista, kannustusta, hyötyjen nopeaa konkretisoitumista tai toisten huomioita ja hyväksyntää. Jos tekeminen ei tuota tulosta eli palkitseminen ei jatku, voi into lopahtaa melko nopeasti. 

Motivaatio kumpuaa ihmisestä itsestään

Tutkimusten mukaan elämäntapamuutoksissa onnistuu parhaiten, jos motivaatio tottumusten muuttamiseen nousee itsestä, niin sanotusta sisäisestä motivaatiosta.

Toisaalta ulkoinen motivaatio voi muuntua sisäiseksi motivaatioksi, jos tekemisen kokee merkitykselliseksi oman elämän suunnistuskartalla.

Sisäisen motivaatio pitää yllä uudenlaisten tapojen suunnittelua ja harjoittelua myönteisellä tavalla. Innostus lähtee itselle merkityksellisistä teemoista.

  • Mikä on elämässäni arvokasta ja minkä eteen olen valmis tekemään kaikkeni?
  • Miten oma hyvinvointini tai ylimääräiset kilot liittyvät elämäni tärkeisin asioihin?
  • Missä tärkeissä asioissa huomaan laihtumiseni tai paremman jaksamiseni tuottavan hyötyjä?


Arkisia valintoja

Motivaatiota h​eikentää se, jos tavoiteltava toiminta tuntuu itselle liian vaikealta tai liian paljon uhrauksia vaativalta. Tärkeää olisikin asettaa arkeen sopivia, pienten askelten tavoitteita ja kokeilla yhtä tai korkeintaan muutamaa muutosta yhtä aikaa.

Motivaation heräämiseen ja säilymiseen vaikuttaa uskomme omiin kykyihimme, osaamiseen ja vahvuuksiimme.

Millaisia huomioita teemme omista taidoistamme ja vahvuuksistamme sekä pienistä onnistumisen hetkistä?

Millaisilla itselle sanotuilla, äänettömillä lauseilla saisimme motivaation pysymään hengissä? Muistutanko, kuinka laiska ja surkea olen vai iloitsenko pienistäkin hyvinvointiajatuksista?

Sanoitammeko herkutteluhetken epäonnistumiseksi tai repsahduksesi, vai mietimmekö siinäkin, mitä onnistuimme oppimaan tai mitä huomasimme herkuttelun tuottamista reaktioista tai tunteista? ​

Kestävän motivaation aineksia ovat:

  • Motivaation kohde kiinnostaa ja innostaa
  • Tavoitteeseen on valmis panostamaan ja käyttämään aikaa
  • Tunne pystyvyydestä ja onnistumisen mahdollisuuksista
  • Omien valintojen mahdollisuus
  • Riittävä hallinnan tunne mukana tavoitetta kohti etenemisessä
  • Tavoitteeseen eteneminen ei vaadi ylivoimaista ponnistelua tai stressiä, mutta on sopivan haastavaa
  • Motivaatio kumpuaa ihmisestä itsestään eli toista ei voi motivoida
  • Sisäinen motivaatio nousee itselle tärkeistä arvostuksista ja merkityksellisestä tarkoituksesta. Sisäinen motivaatio on teoista itsestään innostumista.

Lisätietoa​:

  • ​Arvonen.S. 2015. Metsämieli. Metsäkustannus Oy​