Painonhallintatalo sosiaalisessa mediassa
Ajankohtainen

Istu vähemmän vuonna 2016

Julkaistu 17.2.2016 4:00

Mikä voisi olla pieni ja arjessa helposti toteutettava hyvinvointiteko, joka tuottaisi mahdollisimman paljon hyviä vaikutuksia kuukausi- ja vuositasolla? Kokeilisitko seisomaan nousemista kerran tunnissa?

Videolla UKK-instituutin johtaja Tommi Vasankari selittää miksi arkiliikkeen lisääminen kannattaa.

Valtaosa suomalaisista tekee fyysisesti kevyttä työtä, kulkee matkansa kulkuneuvoissa istuen ja istuu runsaasti myös vapaa-ajallaan. Tämän vuoksi enemmistö kansalaisista viettää valveillaoloajastaan suurimman osan paikallaan, pääosin istuen.

Edes säännöllinen vapaa-ajan liikunta ei pysty ehk​äisemään runsaan päivittäisen istumisen aiheuttamia terveyshaittoja. Istumisen vähentäminen on terveysteko.

- Kaikenikäisten ihmisten tulisi välttää runsasta istumista. Yli 9 tuntia päivässä istuvilla suomalaisilla istuminen on yhteydessä lihavuuteen, unen riittämättömyyteen ja runsaampaan lääkärissäkäyntien lukumäärään, kertoo UKK- instituutin johtaja​ Tommi Vasankari.

Lääketieteen tohtori Vasankari on ollut puheenjohtajana Sosiaali- ja terveysministeriön asettamassa työryhmässä, joka on julkaissut Kansalliset suositukset istumisen vähentäm​iseen​.

Liikehdi ja seiso​

Mikä voisi olla sinun tapasi istumisen vähentämiseen?

Monia asioita voi istumisen sijaan tehdä seisten tai kevyesti liikuskellen. Seiso bussissa, silloinkin kun istumapaikkoja olisi vapaana.

Sanomalehden lukeminen, ruokailu, kahvitauko ja television tai muun ruudun katselu onnistuvat hyvin myös seisten. Seiso ensin kymmenen minuuttia ruudun äärellä ja pidennä seisomisaikaa aina viikoittain viidellä minuutilla.

Nouse kotona sohvalta pari kertaa tunnissa, nosta kädet ylös ja ryhdistäydy. 

Huomaat, kuinka verenkierto paranee, olo vetreytyy ja tulee myös hyvä mieli.

 

Lisätietoa: