Painonhallintatalo sosiaalisessa mediassa
Ajankohtainen

Innostunutta tunnelmaa Terveyslaihdutusvalmennuksen avajaisissa

Julkaistu 1.9.2016 14.00

Painonhallintatalon ensimmäinen digitaalinen hoitopolku, painonhallintaan keskittyvä Terveyslaihdutusvalmennus, avautuu ensimmäisille potilaille syyskuussa. Valmennuksen avajaisia vietettiin elokuun lopulla 40 potilaan ja asiantuntijajoukon voimin.

Potilas etenee Terveyslaihdutusvalmennuksessa viikkoistuntoja tehden. Viikkoon on ohjelmoitu 2−6 harjoitusta, ja lisäharjoituksia löytyy harjoitusvalikosta. Kullakin potilaalle on oma valmentaja, joka seuraa etenemistä ja kannustaa matkalla. Valmentajat ovat lihavuuden hoitoon perehtyneitä terveydenhuollon ammattilaisia. Yhteydenpitoa käydään viestitellen − valmentaja vastaa potilaalle 10 päivän kuluessa tai yhdessä tarkennetun yhteydenpitosuunnitelman mukaan.

"Valmennuksen harjoituksille kannattaa varata oma säännöllinen viikoittainen aika, jotta harjoittelu säilyy osana arkea. Näin opit huomaamaan, mitkä teot vaikuttavat hyvinvointiisi myönteisesti. Valmennus on mukanasi vuoden ajan, jotta ehdit soveltamaan harjoituksia niin arkipäiviin, syntymäpäiville, joulun aikaan kuin kesälomallekin", sanoo projektikoordinaattori Kaisa Pulkkinen.


Ylilääkäri Kirsi Pietiläinen iloitsee, kun Terveyslaihdutusvalmennus alkaa tarjota uutta painonhallinnan ohjauksen tapaa yhä laajemmalle potilasjoukolle. Kuvassa oikealla Anette Palssa ja vasemmalla Jenni Baringi, jotka kuuluvat palvelun tuotantotiimiin.

Miten onnistua hallitsemaan syömistä monimutkaisessa nykymaailmassa?

Valmennusohjelmaa taustoittaa arvo- ja hyväksyntäpohjainen ohjausmenetelmä HOT, jossa tuetaan kokonaisvaltaista elämäntapamuutosta:

H = hyväksy itsessä ilmenevät ajatukset ja tunteet

O = omistaudu selkiyttämään itselle, mitkä asiat elämässä ovat sinulle tärkeitä

T = tee sellaisia tekoja, jotka edistävät sitä, mitä pidät tärkeänä.

Moni ylipainoinen on saanut painonpudotukseen ison kasan neuvoja, kuten " liiku enemmän" tai "syö vähemmän". Media on täynnä pikavinkkejä laihtumiseen.

"Useimmilla ongelmana ei ole tiedonpuute painonhallinnan keinoista. HOT-ajattelun mukaan ihmisen käytös ei muutu tiedon lisäämisellä. Oleellista on opetella tunnistamaan ja käsittelemään omia painonhallintaa vaikeuttavia ajatuksia ja tunteita. Erityisen tärkeää on harjoitella tekoja, jotka edistävät sitä, mitä itse pidät tärkeänä. Siksi Terveyslaihdutusvalmennus sisältää paljon kokemuksellisia harjoituksia", ravitsemusterapeutti Anette Palssa kertoo. Hän on aloittamassa terveyslaihdutusvalmentajana ja tullut mukaan Painonhallintatalon kehitystyöhön.

HOT-ajattelussa tavoitteena on elämä, joka sisältää itselle tärkeiden tekojen toteutusta myös ikävien tunteiden ja ajatusten, kuten mielitekojen kanssa. HOT on osoittautunut toimivaksi hoitomuodoksi auttaen muun muassa masennukseen, työstressiin, tupakasta vieroittautumiseen, paino-ongelmiin* ja syömishäiriöihin.

Elämäntapamuutoksen edessä aloitus on tärkeä. Selvitä alkajaisiksi itsellesi, mikä sinulle on tärkeää ja miksi. Monelle tärkeitä ovat perhesuhteet, ystävät, terveys ja työ.

Helposti arkielämä sotkee toimimista elämän tärkeiden asioiden mukaan. "Kysy säännöllisesti itseltäsi "elänkö arvojeni mukaan?". Voit kokea tärkeäksi vaikkapa harrastukset. Mutta minkä verran käytät aikaa omiin harrastuksiin, ja kuinka paljon esimerkiksi työ ja lasten harrastukset vievät aikaasi? Meistä kukin tarvitsee tervettä itsekkyyttä hyvinvointinsa vuoksi", Palssa sanoo.

Itselle on hyvä muistuttaa säännöllisesti elämän tärkeimmistä asioista ja miten hyvinvointi vaikuttaa näihin asioihin. "Kun punnitset lenkille lähtöä, ajattele, miten se vaikuttaa yöuniin, seuraavaan työpäivään, mielialaan ja jaksamiseen lasten kanssa. Voi olla, ettei se olekaan silloin niin tylsää."


Potilaat pääsivät kokeilemaan yhtä valmennusohjelman harjoitusta, painonhallinta-analyysiä. Kooste ryhmäläisten painonhallintaa vaikeuttavista asioista oli paljon muuta kuin kaloreita, sokeria ja rasvaa. Omaan painoon vaikuttavien asioiden pohdinta auttaa hahmottamaan, mihin tekijöihin voi itse vaikuttaa ja mistä voisi aloittaa harjoittelun.

Kokemukselliset harjoitukset ja pitkäkestoinen tuki saavat potilailta kannatusta

Infossa potilaat pääsivät tutustumaan valmennusohjelman taustaan, harjoituksiin, valmentajiin ja ohjelman näkymiin. Valmennusohjelma herätti innostunutta keskustelua. "Sen verran olen ollut mukana eri laihdutusryhmissä, että tässä tuntuu olevan sellaista sisältöä, jolla voi onnistua. Minulle tärkein puoli on psykologinen: miksi aiemmat yritykset eivät ole onnistuneet, miten ylläpidän saavutettua tavoitepainoa ja miten motivoin itseni takaisin "arkeen" repsahduksen jälkeen. Ohjeita pystyy noudattamaan jonkin aikaa, mutta juttu onkin saada se psykologinen puoli kuntoon. Juuri tässä kaipaan tukea etävalmentajalta ja vertaistukea", yksi ohjelmassa aloittava potilas pohtii.

"Vuoden kestävä ohjelma kuulostaa hyvältä. Jos terveydenhuollossa nostetaan esille paino hassussa kohdassa, voin sanoa, että olen jo valmennusohjelmassa. Voimme siis keskittyä ongelmaan, jonka takia olen terveydenhuollon käynnille tullut", toinen potilas iloitsee.

Useimmilla ongelmana ei ole tiedonpuute painonhallinnan keinoista. Oleellista on oppia tunnistamaan ja käsittelemään omia painonhallintaa vaikeuttavia ajatuksia ja tunteita.