Painonhallintatalo sosiaalisessa mediassa
Ajankohtainen

Diabetespäivän lähestyessä

Julkaistu 6.11.2017 9:00

Maailman diabetespäivää vietetään 14.11.17. Painonhallintatalon terveyslaihdutusvalmentaja ja diabeteshoitaja Merja Jyränoja lähestyy aihetta otsikolla: Elintapamuutokset itsekurilla vai itsearvostuksella?

Sekä ylipainon että tyypin 2 diabeteksen hoitoon saatetaan liittää ajatus siitä, että elintapamuutokset vaativat itsekuria. Diabeetikko voi potea huonoa omaatuntoa, kun reipas elämäntaparemontti ei lähdekään sujumaan.  Tuttuja lausahduksia diabetesvastaanotolla ovat mm. ”pitäisi vaan ryhdistäytyä” ja ”ottaa itseään niskasta kiinni” sekä ”tiedän kyllä, mitä pitäisi tehdä, mutta…” Helposti hyvät aikeet jäävät aikomuksiksi, kun väsymys, terveysongelmat ja arjesta selviäminen vievät energiansa.

Syyllisyys ja itsesoimaus voivat olla yksi este omasta hyvinvoinnista huolehtimiselle. Häpeä voi nakertaa itsearvostusta, mikä taas heikentää omahoitoon tarttumista. Kannattaakin pohtia, teenkö muutoksia oikeista syistä. Haluanko muutosta siksi, että ylimääräisistä kiloista vaan olisi päästävä eroon, ulkoisten paineidenkin takia. Vai teenkö terveystekoja itsearvostuksella, ja koska haluan itselleni hyvää? Voi olla tarpeen muistuttaa itselleen, että ihmisarvo ei ole ylipainosta tai sairaudesta kiinni. Diabetes on osa elämää, mutta sairastumisesta huolimatta ihminen on edelleen hieno oma itsensä monine vahvuuksineen. 

Jotta elintapamuutoksia jaksaisi tehdä arjessaan, on hyvä miettiä ensin, mitä tärkeää kohden minä pääsen terveystekojen kautta. Ja sitten; mitkä käytännön muutokset istuisivat omaan arkeeni kaikkein parhaiten? Mitkä ovat muutoksia, joita jaksan toteuttaa vielä vuosienkin päästä? Kukaan ei jaksa (kuin lyhyen kuurin verran) ponnistella itselle liian suurien tai vieraiden tavoitteiden hyväksi.
Kun sopivan pieneksi ja konkreettiseksi pilkottua terveystavoitetta alkaa toteuttaa omassa tutussa arjessaan säännöllisesti, se vähitellen automatisoituu. Tällöin se ei vaadikaan suurta vaivannäköä tai itsekuria. Vasta, kun muutos on saatu tukevaksi osaksi arjen rutiineja, voi alkaa pohtia seuraavia muutoksia.  Usein toimiva tapa voi olla lisätä asioita vähentämisen ja rajoittamisen sijaan; vahvistaa aamupalaa, muistaa kasvikset joka aterialla, tai vaikkapa lisätä iltapäivän välipalaa, jotta illan syömisen hallinta olisi helpompaa.

Painonhallinta ja hyvät terveysteot itseään kohtaan vaativat kyllä oman arjen suunnittelua ja pohdintaa, sekä lempeää sitkeyttä, mutta ei itseruoskintaa tai kovaa itsekuria! Erään Painonhallintatalon valmennettavan sanoin: ”Ole sinnikäs, usko itseesi ja tekemiseesi, vaikka mikä olisi, se kantaa kyllä. Olet hieno ja hyvä, koska olet sinä! Osaat, pystyt ja voit!”

Itseään arvostava ihminen uskaltaa myös kohdata mahdolliset terveysriskit ajoissa, jotta niihin on tällöin helpoin vaikuttaa. Teethän sinäkin diabetesriskitestin tästä

Hyvät terveysteot itseään kohtaan vaativat kyllä oman arjen suunnittelua ja pohdintaa, sekä lempeää sitkeyttä, mutta ei itseruoskintaa tai kovaa itsekuria!