Uni

Riittävä uni vaikuttaa kehitykseen ja jaksamiseen. Unettomuus on yleisin unihäiriöistä. Unettomuudesta kärsivä henkilö on jatkuvasti väsynyt, uni ei virkistä ja väsymys vaikuttaa mielialaan. Monet ihmiset kärsivät jossain vaiheessa elämää unihäiriöistä.

Unettomuus

Unettomuus voi aiheutua stressistä, lääkkeistä, energiajuomien (kofeiinin) tai päihteiden käytöstä tai epäsäännöllisestä unirytmistä. Unettomuuden jatkuessa yli kaksi viikkoa on tärkeää selvittää syitä tilanteeseen. Taustalla voi olla erilaisia kuormittavia tekijöitä, huolia tai masennusta. Jos huomaat, että unettomuus vaikeuttaa arkeasi, sinulle kertyy runsaasti koulupoissaoloja, mielialavaihteluja, unohduksia ja haluttomuutta, hae apua. Koulussa tai oppilaitoksessa voit kääntyä kouluterveydenhoitajan, psykologin tai koulukuraattorin puoleen.

Lisää tietoa: Unettomuuden omahoito (Mielenterveystalo.fi)

Epäsäännöllinen unirytmi

Yleisin syy unettomuuteen on valvominen. Valvomisen syynä voi olla esimerkiksi pelaaminen, sosiaalisen median selailu tai YouTube-videoiden ja nettisarjojen seuraaminen pitkälle yöhön. Jos valvot pitkään ja nukut myöhään viikonloppuisin, on maanantaiaamuna vaikea nousta kouluun tai töihin. Väsymys vastaa samanlaista univajetta kuin ”jetlag” New Yorkista Helsinkiin.
Joillakin epilepsiapotilailla valvominen lisää kohtausten riskiä. Riittävä yöuni ja säännöllinen lääkkeiden ottaminen tulee tällöin huomioida erityisen tarkasti.

Mistä apua?

Nuorten mielenterveystalossa kerrotaan lisää uneen liittyvistä ongelmista.

Uniongelmat (Nuorten Mielenterveystalo)


Edellinen sivuSeuraava sivu

 


Riittävä uni on tärkeää hyvinvoinnille.
Pitempiaikainen unettomuus vaatii hoitoa.