Undvik överbelastning av lederna

Lederna kan aktiveras regelbundet med motion. För stor fysisk belastning är dock inte bra för lederna. Till exempel rörelser med kraftiga stötar och vridningar och ledskador kan öka benägenheten för artros.

​​​

Ledbroskets egenskaper bevaras eller rentav förbättras när leden belastas lagom. Promenader, cykling, simning och annan vattengymnastik är de bästa motionsformerna för personer med ledbesvär. Övningar som ökar muskelstyrkan stärker också lederna.

Överbelastning av lederna kan dock öka benägenheten för ledsjukdomar och skador. Till exempel arbete med repetitiva tunga rörelser kan anstränga lederna.

Även rörelser med stötar och vridningar samt olyckor kan öka benägenheten för artros eller förvärra den.

Undvik rörelser med stötar och vridningar

De rekommenderade motionsformerna medför inga kraftiga stötar, vibrationer eller vridrörelser för lederna. Överbelastande motion för personer med artros kan till exempel vara:

  • plötsliga och ovanligt kraftfulla hopp, stötar och vibrationer.
  • en del kontaktgrenar där det finns risk för skador, så som ishockey eller amerikansk fotboll.

Den som lider av artros bör undvika motionsformer som tydligt leder till smärta eller svullnad i lederna efteråt.

Förebygg skador

Skador på lederna kan öka benägenheten för artros och ska därför undvikas.

Om du vill undvika skador och fall lönar det sig att stärka kroppskontrollen:

  • med regelbunden muskelkonditionsträning
  • med regelbunden balansträning.

     


Föregående sidaNästa sida

 




 

Balans- och muskelträning bidrar till att stärka kroppskontrollen och kan minska belastningen på lederna.