Rör på lederna!

Regelbunden motion ger fortsatt friskt och till och med stärkt ledbrosk. Välj uthållighetsmotion så som cykling och simning och stärk även musklerna som omger lederna.

De bästa motionsformerna för lederna är:

  • promenader
  • cykling
  • simning
  • vattengymnastik
  • vattenlöpning
  • skidåkning.

Dessa motionsformer ökar uthålligheten och uppehåller rörligheten i lederna, utan att överbelasta dem. Ibland kan motion till och med förbättra rörligheten i en led.

De ovanstående motionsformerna rekommenderas flera gånger i veckan, särskilt om du har artros. Artrossymtomen kan även lindras med motion.

Motion stärker även skelettet där viktiga näringsämnen passerar till lederna.

Tänk även på muskelkonditionen

Även regelbunden muskelkonditionsträning är viktig för egenvård och förebyggande av artros. Bra muskelkondition ger bättre balans, bidrar till att förebygga skador och hitta en bra arbetsställning som även gör lederna glada.

Till exempel för att förebygga artros i knän och höfter är det bra att du stärker alla muskler i benen. Musklerna kan stärkas antingen med egen kroppstyngd eller i gymapparater.

Även stretchning är viktig för ledernas rörlighet.

Observera att artrospatienternas behandling planeras individuellt med hänsyn till ålder, andra sjukdomar och rörelseförmåga.

Om du misstänker artros ska du kontakta din egen hälsovårdscentral. Vid behov kan du få skräddarsydda motionsanvisningar av en fysioterapeut.

Läs även:

Lämplig belastning för lederna
Vilka grenar rekommenderas efter ledplastik?



Nästa sida

 




 

Aerob träning, muskelkondition och stretchning är viktiga för lederna.

Se mer