Tietoa nivelistä

​Nivelten ansiosta luumme yhdistyvät toisiinsa ja pystymme liikkumaan. Säännöllisellä liikunnalla ja terveillä elämäntavoilla voimme jokainen vaikuttaa niveltemme rakenteiden ja liikkuvuuden säilymiseen. 

Ihmisellä on noin 300 niveltä, joista valtaosa on liikettä sallivia niin sanottuja synoviaaliniveliä. Esimerkiksi kaulassa on kiertonivel, joka mahdollistaa pään liikuttamisen puolelta toiselle. Muita tärkeitä liikkuvia niveliä ovat ihmisen suurin nivel polvi sekä käden pikkunivelet.

Kuvassa näet nivelen keskeisimmät rakenteet. Lähde: Suomen Nivelyhdistys ry. / Timo Saari

Kehossamme on myös side- ja rustoliitoksia, jotka ovat tyypiltään jäykkiä. Esimerkiksi hampaat kiinnittyvät suun luustoon sideliitoksilla ja kylkiluut rintalastaan rustoliitoksella.

Mistä suurimmat nivelemme koostuvat?

Suurimmat nivelemme ovat polvet. Muita isoja niveliä kehossa ovat olkapää, kyynärpää, ranne, lonkka ja nilkka.

Olkapää

Olkanivel on ihmisen liikkuvin nivel. Se on tyypiltään pallonivel, joka liittää lapaluun ja olkaluun toisiinsa.

Kyynärpää

Kyynärnivel on tukeva saranatyyppinen nivel. Se muodostuu jopa kolmesta eri nivelestä. Olkavarsi kiinnittyy nimittäin sekä kyynärluuhun, että värttinäluuhun ja nämä kaksi luuta niveltyvät vielä keskenään.

Ranne

Rannenivel mahdollistaa kämmenen liikkeet. Se koostuu useista pienistä luista ja nivelistä.

Lonkka

Lonkkanivel mahdollistaa alaraajan liikkeen lähes joka suuntaan. Lonkkanivel on niin kutsuttu pallonivel, joka muodostuu lantioluun kuppimaisesta lonkkamaljasta ja reisiluusta.

Polvi

Polvinivel on ihmisen suurin nivel. Se mahdollistaa suuria liikeratoja, niin ojennus kuin koukistusliikkeitäkin.

Polvessa on paljon tukirakenteita, jotka rajoittavat sen liiallisia kiertoliikkeitä ja vaimentavat kovia iskuja. Silti polvi on altis rasitukselle ja vammoille. Polvi myöskin osallistuu kannattelemaan ihmiskehon painoa, minkä vuoksi se on jatkuvan kuormituksen kohteena.

Polvien hyvinvoinnista voi huolehtia vahvistamalla niitä ympäröiviä lihaksia.

Nilkka

Nilkkanivel on haarukkamainen rakenne, joka koostuu sääriluusta, pohjeluusta ja telaluusta. Nilkkaniveltä tukevat useat nivelsiteet ja jänteet.

Tiedosta nivelrikon riski jo nuorena

Nivelten ansiosta opimme jo sikiövaiheessa liikuttamaan kehoamme monipuolisesti. Ikääntyessämme nivelten rakenteilla on taipumus heikentyä. Silloin puhutaan usein nivelrikosta.

Meistä jokainen voi kuitenkin jo nuorena vahvistaa niveliään liikunnalla ja ylipainon ehkäisyllä ja vähentää riskiä sairastua myöhemmällä iällä. Liikunnan aloittaminen ei koskaan ole liian myöhäistä. Usein myös jo alkaneen nivelrikon oireita voi lievittää liikunnalla.

Lue lisää:


Seuraava sivu



Jokainen voi hoivata niveliään liikunnalla, sopivalla liikekuormituksella ja ylipainon ehkäisyllä.