Vältä nivelen ylikuormittumista

Niveliä tulee säännöllisesti aktivoida liikunnalla. Liika fyysinen kuormitus ei kuitenkaan ole nivelille hyväksi. Esimerkiksi voimakkaat isku- ja kiertoliikkeet ja nivelvammat voivat altistaa nivelrikolle.

Nivelruston ominaisuudet säilyvät tai jopa paranevat kun niveltä kuormitetaan sopivasti. Kävely, pyöräily, uinti ja muu vesiliikunta ovat parhaita liikuntamuotoja nivelvaivoista kärsiville. Lihasvoimaa parantavat harjoitteet tukevat nekin niveliä.

Nivelten liiallinen kuormitus voi kuitenkin altistaa nivelsairauksille ja vammoille. Esimerkiksi toistuvaa raskasta liikettä sisältävä työ voi rasittaa niveliä.

Myös isku- ja kiertoliikkeet sekä tapaturmat voivat altistaa nivelrikolle tai pahentaa sitä.

Vältä iskuja ja kiertoliikkeitä

Suositeltavissa liikuntamuodoissa niveliin ei kohdistu voimakkaita iskuja, tärähdyksiä tai kiertoliikkeitä. Nivelrikkoiselle ylikuormittaa liikuntaa voi olla esimerkiksi:

  • yhtäkkiset ja poikkeuksellisen voimakkaat hypyt, iskut ja tärähdykset
  • jotkut loukkaantumiselle altistavat kontaktilajit, kuten jääkiekko tai amerikkalainen jalkapallo.

Nivelrikosta kärsivän olisi syytä välttää liikuntamuotoja joiden jälkeen nivelet selkeästi kipeytyvät tai turpoavat.

Ennaltaehkäise vammoja

Niveleen kohdistuvat vammat voivat altistaa nivelrikolle, joten niitä tulee välttää.

Jos haluat välttää loukkaantumisia ja kaatumista kannattaa sinun vahvistaa kehonhallintaasi:

  • säännöllisellä lihaskuntoharjoittelulla
  • säännöllisellä tasapainoharjoittelulla.

Edellinen sivuSeuraava sivu



Päivitetty 27.4.2017 13:36

Tasapaino- ja lihasharjoittelu auttaa vahvistamaan kehonhallintaa ja voi vähentää nivelten kuormitusta.