Ajankohtainen

Nivelrikkopotilaat mukana ideoimassa uusia palveluita

Julkaistu 24.5.2017 16.10

Peijaksen sairaala kehittää yhdessä potilaiden kanssa digipalveluita täydentämään lonkka- ja polvileikkauksiin tulevien hoitoa. Potilaita halutaan aktivoida itsehoitoon jo siitä hetkestä kun heidän lähete saapuu sairaalaan.

Molemminpuolisen lonkkaleikkauksen läpikäynyt Mikaela Remes oli yksi potilaista, joka kutsuttiin mukaan ideoimaan uusia e-palveluita.

Kun nivelrikko on edennyt pitkälle ja nivelen vaihtoa harkitaan, lääkäri kirjoittaa lähetteen ortopedin luo. Nivelrikkoon erikoistunut ortopedi pystyy tekemään lopullisen arvion siitä hyötyykö potilas tekonivelleikkauksesta.

Odottaessaan leikkausarviota potilaalta vaaditaan usein kärsivällisyyttä. Lähitulevaisuudessa hänelle voidaan kuitenkin tarjota hoitoon valmistelevaa aktiviteettia jo jonotuksen aikana.

Peijaksen sairaalan Tekonivelkeskus ideoi sähköistä hoitopolkua, jonka potilaat voivat ottaa käyttöön perinteisen sairaalahoidon rinnalle. Palvelu on osa Virtuaalisairaala 2.0-hanketta ja siihen kirjaudutaan pankkitunnuksilla.

- Haluamme tarjota tärkeää tietoa entistä aikaisemmassa vaiheessa ja paloiteltuna sopiviin annoksiin, sanoo projektipäällikkö ja ortopedi Anna Vasara Peijaksen sairaalasta.

Tekonivelpotilaan digihoitopolulla voisi esimerkiksi varata ajan sähköisesti valitsemalleen ortopedille ja etukäteen perehtyä leikkauksen hyötyihin ja sitä edeltäviin tärkeisiin valmisteluihin kuten tulehdusten ehkäisyyn.

Polulle harkitaan myös oirepäiväkirjaa, johon potilas voi tallettaa esimerkiksi kiputuntemuksiaan ja liikkumistaan.

Kipua, aktiivisuutta ja elämäntapoja kartoittava oirepäiväkirja voisi digihoitopolulla näyttää esimerkiksi tältä.

Potilaat toivovat tietoa hoitotiimistä ja tukea kuntoutumiseen

Digihoitopolun suunnittelu käynnistettiin toukokuussa työpajaviikolla, jonne Peijaksen henkilökunta kutsui myös entisiä leikkauspotilaitaan. Yksi heistä on toimittaja Mikaela Remes, jonka molempiin lonkkiin asennettiin tekonivelet marraskuussa 2016.

Remes toivoo, että digihoitopolku voisi tarjota vertaistukea, mahdollisuuden lähettää kysymyksiä lääkärille ja selkeän aikajanan, josta voi seurata hoitonsa etenemistä.

- Hyödyllistä olisi myös saada tietoa kivun kanssa elämisestä ja leikkauksen riskeistä, Remes pohtii.

Leikkauksesta toipuvia ja leikkaukseen valmistautuvia potilaita on haastateltu myös Peijaksen sairaalassa. Moni heistä toivoi pääsevänsä tutustumaan hoitohenkilökuntaan digihoitopolulla jo ennen sairaalaan tuloa.

Myös kuntoutumiseen kaivataan enemmän tukea. Esimerkiksi kävelytekniikkaa kainalosauvojen kanssa voisi harjoitella ohjevideon avulla kotona jo ennen leikkausta, ehdotti eräs potilas.

Tavoite vähentää yksinäisyyttä ja epätietoisuutta

Peijaksen Tekonivelkeskuksessa työskentelevät Katja Sundström-Kuitunen, Anna Vasara ja Marja-Leena Kangasniemi osallistuivat toukokuussa viikon mittaiseen työpajaan, jossa kehitettiin polvi- ja lonkkapotilaiden digitaalisia hoitopalveluita.

E-palveluiden kehittäminen jatkuu kesällä ja syksyllä potilaiden toiveet huomioiden.

- Tiesimme jo ennestään, että moni potilas kaipaa lisää tukea leikkauksen jälkeen. Digihoitopolulla voimme toivottavasti vähentää yksinäisyyden tunnetta, esimerkiksi tarjoamalla vertaiskaverin polun kautta, sanoo Peijaksen sairaalan apulaisosastonhoitaja Katja Sundström-Kuitunen joka on mukana kehitystyössä.

Projektipäällikkö Anna Vasaran mukaan Peijaksen tavoite on tarjota potilaalle tietoa ja tukea sähköisesti lähetteen saapumisesta sairaalaan aina kuntoutumiseen asti.

- Voimme toivottavasti vähentää myös epätietoisuutta siitä, miten uuden nivelen kanssa liikutaan ja toimitaan.

Haluatko lähettää oman ideasi leikkauspotilaan digipalveluksi?

Lue ohjeet täältä