Återhämtning efter förlossningen

Att återhämta sig från förlossningen, kroppens läkning och återställning tar sin tid. Hormonerna inverkar på lusten och slemhinnornas skick. Du kan också själv främja återhämtningen genom att träna musklerna i bäckenbotten.

Under barnsängstiden sker det igen stora hormonella förändringar i kvinnokroppen. Först sjunker mängden östrogen- och progesteronhormon som moderkakan producerade brant och när amningen börjar intar prolaktin och oxytocin en central roll. Under amningen upphör äggstockarnas hormonaktivitet så att östrogennivån hålls låg och mensen kan vara borta i så mycket som ett år, i regel åtminstone så länge som man ammar på natten. Också äggstockarnas testosteronproduktion minskar under amningen, vilket dämpar den sexuella lusten. Den låga mängden östrogen förtunnar slemhinnorna i livmodern så att de lätt blöder och känns ömma.

Under graviditeten trycker och tänjer den växande livmodern på vävnaderna, vilket ökar risken för framfall i underlivet. Vaginal förlossning tänjer ut slidan och vävnaderna kring den kraftigt, men slidan återfår sin normala form vanligen fram till efterkontrollen (6–8 veckor efter förlossningen). Om slidan eller mellangården (perineum) har skadats eller mellangården har snittats (episiotomi) under förlossningen, tar återhämtningen längre. I synnerhet efter snitt kan det förekomma smärtor i mellangården i flera veckor. Det tar ungefär 8–12 veckor efter förlossningen innan slidans och klitoris sexualreaktioner, blodfullhet, fuktighet, utvidgning och orgasmens intensitet återställs.

Läs mer:

Återhämtning efter förlossningen

Träna musklerna i bäckenbotten

Det är speciallt viktigt och rekommenderat att träna bäckenbottenmusklerna efter förlossningen. Regelbunden träning förebygger urinläckage och framfall och gör det dessutom enklare att känna den egna kroppen och sina sexualreaktioner. Vältränade bäckenbottenmuskler stöder organen i bäckenet och ländryggen samt kontrollerar förmågan att hålla igen urinering och tarmtömning. Du kan börja aktivera musklerna i bäckenbotten genast från och med de första dagarna efter förlossningen.

Bäckenbottenmusklerna syns inte, de sitter inne i bäckenet. Kraften i och kontrollen av bäckenbottenmusklerna kan försvagas bland annat till följd av graviditet och förlossning. Vältränade bäckenbottenmuskler är starka och du kan också slappna av i dem vid behov. De fungerar i samarbete med andra muskler och aktiveras före de ytliga musklerna vid ansträngning. Att ha en god hållning och att sköta om sin allmänkondition är viktiga aspekter som stöder återhämtningen.

Läs mer:

Rehabilitering efter graviditeten och förlossningen

När kan man börja ha sex igen?

Den bästa tidpunkten för att inleda sexlivet igen efter förlossning varierar individuellt. När man inte längre har ont i slidan och mellangården, kan man försöka ha samlag. För de flesta kvinnorna är det första samlaget smärtsamt.

Speciellt mammor som ammar rekommenderas att använda glidmedel samt östrogenkräm för att förstärka torra och tunna slemhinnor åtminstone tills den egna menstruationscykeln (och äggstockarnas hormonfunktion) är återställd.

Lokal östrogenbehandling kan man börja med att använda krämen varje kväll i en vecka och därefter 2–3 gånger i veckan. Ett annat alternativ är hormonlösa vagitorier med fuktgivande ingredienser som återfuktar och förstärker slemhinnan.

När kontakta läkare?

Det är skäl att besöka läkare om egenvården inte hjälper, du har blodiga flytningar eller om symtomen tyder på infektion.

​​​Amning, brösten och sexualitet

I vår västerländska kultur betraktas kvinnobrösten som en del av sexualiteten. Det ställer brösten i ett motstridigt perspektiv med tanke på amningen och kan påverka kvinnors föreställningar om amning negativt. Brösten kan ha varit en källa till stor sexuell njutning för båda parterna. Den tydliga förändringen av deras ändamål kan till en början kännas obehaglig och också orsaka en känsla av sorg eller förlust. Vissa kvinnor upplever babyns sugning som mycket obehaglig även om smärtan upphör. För vissa kan amningen också ge sexuell tillfredsställelse.

Om amningen misslyckas kan det påverka kvinnans kroppsbild och syn på de egna brösten negativt. Det kan också ha en negativ inverkan på sexlivet. Det flesta vänjer sig vid babyns sugande och bröstens nya syfte och användare. Brösten återgår också till den sexuella användningen senast när amningen slutar, men möjligen redan mycket tidigare.

Tips!

Använd BH när du har sex, om det börjar rinna till mycket mjölk på grund av oxytocinet.

Preventivmedel under barnsängstiden

Många par använder inga egentliga preventivmedel under barnsängstiden och rädslan för att bli gravid igen kan minska den sexuella lusten avsevärt. Om ni har samlag före efterkontrollen, är omsorgsfull användning av kondom tillsammans med glidmedel en bra preventivmetod.

Vid efterkontrollen planeras vilken preventivmetod ska användas i framtiden. De säkraste metoderna är p-piller som innehåller progestin (minipiller), preventivkapslar och spiral. Spiral och kapslar kan sättas in redan vid efterkontrollen och p-piller kan man börja ta genast efter kontrollen.

Om man inte återfår sexlusten?

Barnets födsel är en stor omvälvning i livet för ett par och den nyföddas skötsel kräver engagemang dygnet runt. Oavsett matningssätt äter den nyfödda flera gånger på natten och nattmatningen fortsätter vanligen åtminstone till ett halvårs ålder. Att aldrig få sova ut utan att väckas kan till en början vara mycket störande för den som inte är van vid det. Sömnskuld, kroppens återhämtning samt de hormonella förändringarna efter förlossningen utgör utmaningar för parrelationen och sexualiteten.

Ibland har paret olika lust och förväntningar på sexlivet. Därför är det viktigt att diskutera sin lust och sina önskemål redan innan barnet föds. Tillsammans kan paret gå igenom olika alternativ med tanke på eventuella problemsituationer och förstärka parrelationen i förväg. Solosex, onani, självtillfredsställelse, vad man än vill kalla det så är det ett utmärkt sätt att lära känna sin egen kropp igen i de nya omständigheterna. Solosex är också ett enkelt sätt att balansera olika aktiv sexlust inom ett par. Att utforska och lära känna sin kropp igen ska betraktas som en resurs för sexualiteten i parrelationen.

Sex och sexualitet förblir inte det samma i en barnfamilj, eftersom orken, tiden och möjligheterna är begränsade i den nya livssituationen. Det är bra om man för en stund lyckas lösgöra sig från rollerna som mamma och pappa för att igen kunna vara älskande och njuta av intima glädjeämnen. En jämlik fördelning av hushållsarbete och barnskötsel samt ömhet och beröring i vardagen binder paret samman och ger plats och lust för sexualitet. Om bristen på sexlust blir ett problem, ska man tänka på att det finns många sätt att njuta av sexualitet och samlag är bara ett av dem. Det är också tröstande att barnsängstiden och småbarnsfasen pågår bara en begränsad tid. När det hormonella läget normaliseras och barnet växer, återgår situationen förmodligen mer till hur det var före barnets födsel, det vill säga till det bättre. Många kvinnor rapporterar nämligen att deras sexliv förbättrades efter förlossningen!


Föregående sida