Unta häiritsevät nautintoaineet

​​Kahvin, teen, virvoitusjuomien ja suklaan sisältämä kofeiini vaikeuttaa unensaantia, varsinkin jos sitä nautitaan lähellä nukkumisaikaa. Usein alkoholia käytetään unettomuuden itsehoitona sen rentouttavan vaikutuksen takia. Uni kuitenkin kevenee ja syvän unen määrä vähenee lisäten vilkeunen osuutta ja yöllisiä heräämisiä erityisesti loppuyöstä. Alkoholi ei sovi unilääkkeeksi vaan päinvastoin aiheuttaa unettomuutta. Alkoholi saattaa auttaa nukahtamaan, mutta se rikkoo unen rakennetta ja heikentää unen laatua. Se vähentää luonnollista REM-unta, joka on unen aivoja stimuloiva ja muistia vahvistava vaihe. Alkoholi vähentää myös luonnollisia syvän unen vaiheita, jotka ovat tärkeitä valveen rasituksista elpymiselle. Alkoholin käyttö myös lisää masennusta, johon usein liittyy unettomuus.​




Edellinen sivuSeuraava sivu

 


 


Päivitetty  29.5.2019 10.32

 

 Uusimmat aiheesta

 

 

 

HUS logoTAYS logoOYS logoKYS logoTYKS logo