Liikunta ja hedelmällisyys

Fyysisesti aktiivinen kokonaiselämäntapa parantaa naisten ja miesten hedelmällisyyttä. Näyttää siltä, että juurikin kohtalainen ja säännöllinen liikunta on edullista hedelmällisyydelle.

​​​​

Kohtalaisesta fyysisestä aktiivisuudesta ei ole löydetty haittoja hedelmällisyydelle tai hedelmöityshoitojen tuloksille. On mahdollista, että fyysinen aktiivisuus hyödyttää lisääntymistoimintaa sen kyvyllä säätää energian tasapainoa ja parantaa insuliiniherkkyyttä, mutta yhteys koeputkihedelmöityshoidon tuloksiin on edelleen epäselvä. 

Naisilla aktiivinen elämäntapa saattaa edistää alkion implantaatiota eli kiinnittymistä kohdun limakalvolle ja raskauden alkamista. Vaikutuksen on epäilty välittyvän fyysisen aktiivisuuden aiheuttaman kohdun limakalvon paikallisen insuliinille herkistävän vaikutuksen myötä. Se puolestaan vaikuttaa positiivisesti alkion kiinnittymiseen. 

Naisen lisääntymisterveysjärjestelmä on herkkä sisäisten ja ulkoisten tekijöiden muutoksille. Naispuoliset urheilijat, jotka harjoittelevat intensiivisesti ja altistuvat siihen liittyvälle psykologiselle stressille sekä tiukalle ruokavaliolle, ovat alttiita lisääntymishäiriöille. Vähäinen energian saanti ja lisääntynyt energiankulutus voivat johtaa kuukautiskierron häiriöihin. Kuukautisten puuttuminen on merkki siitä, että elimistössä ei ole riittävästi naishormoni estrogeeniä. Rasvakudoksen vähentyessä liikaa elimistö laittaa itsensä säästötilaan, jolloin resursseja ei kuluteta lisääntymiseen. Riittävä estrogeenipitoisuus on tärkeää paitsi lisääntymisterveydelle, myös sydän- ja verenkiertoelimistön sekä luuston terveydelle – luusto haurastuu estrogeenin puutteessa.

Kohtalainen, säännöllinen liikunta, varsinkin ylipainoisilla miehillä voi vähentää siemennesteen tulehdusmerkkiaineita ja oksidatiivista stressiä sekä parantaa antioksidanttisuojajärjestelmää. Siemennesteen hyvät parametrit, sperman DNA:n eheys, lisääntymishormoniprofiilin parantuminen ja siitä seuraava raskaustulosten parantuminen ovat mahdollisia miesten kohtuullisen liikunnan hyötyjä. Tutkimuksissa on tullut todisteita siitä, että kehon liiallinen rasvakudos on lisää oksidatiivisen stressin ja tulehdusvälittäjäaineiden tuotantoa. Harrastusurheilijoilla harjoittelulla vaikuttaisi olevan lähinnä positiivisia tai neutraaleja vaikutuksia siemennesteen laatuun, kun taas ammattilaisurheilijoiden tulisi olla tietoisia mahdollisista riskeistä. Voimakas harjoittelu voi vähentää siittiötiheyttä sekä eteenpäin liikkuvien siittiöiden ja morfologisesti normaalien siittiöiden prosenttiosuutta. 

Toistaiseksi näyttää järkevimmältä neuvoa kaikkia aktiivisia miehiä minimoimaan kivesten lämpötilan nousu, ylläpitämään kehon oikea paino, välttämään tupakointia, alkoholinkäyttöä, dopingia ja ympäristömyrkkyjä sekä puuttua uniapneaan (jos sellainen on). Näillä toimenpiteillä on todettu olevan myönteisiä vaikutuksia sekä siittiötuotantoon että syntyvän lapsen terveyteen.  


​Mieti...​

Mitä hyviä ja huonoja puolia mielestäsi liittyy liikunnalliseen elämäntapaan?

Miten voisit lisätä liikettä päivääsi ilman, että sen tarvitsee olla hikiliikuntaa?

Kuinka monena päivänä viikossa voisit löytää 10 minuuttia aikaa liikunnalle?

Millaisia onnistumisen tai hyvän olon tuntemuksia olet joskus kokenut liikkuessasi?







Päivitetty  29.5.2019 10.34

 

 

HUS logoTAYS logoOYS logoKYS logoTYKS logo