Tervetuloa elintapaohjaukseen!

Meiltä kysytään monesti, mitä raskauden alkamisen edistämiseksi voisi itse tehdä. Olemme koonneet näille sivuille tutkimuksiin perustuvaa tietoa avuksi elintapojen parantamiseen ja painon hallintaan.

​​​​​​​​​​​​​​​
Kerromme myös ravinnon, liikunnan, unen ja stressin vaikutusta naisen ja miehen hedelmällisyyteen ja annamme käytännön vinkkejä elintapojen parantamiseksi.​

Ihmisen kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin perustana on laadukas ravinto, säännöllinen liikunta, hyvä ja sopivan pituinen uni sekä stressin hallinta ja mielen hyvinvointi. Näistä uni ja mielen hyvinvointi ovat hyvien elintapojen tärkeimmät elementit. Riittävä uni auttaa pitämään itsestä huolta. Se pitää kehoa ja hormonitoimintaa tasapainossa. Unettomuuden taustalla voi olla fyysisiä, psyykkisiä tai ympäristöstä johtuvia tekijöitä. Yleisin unettomuuden muoto on stressin, ympäristön ja elämän muutosten aiheuttama unihäiriö. Myös elintavat vaikuttavat unen laatuun ja voivat aiheuttaa unettomuutta. Uni ja stressinhallinta ovat merkittäviä painonhallintaan vaikuttavia elintapatekijöitä.​

Miksi painonhallinnasta vouhotetaan tässä(kin) yhteydessä?​

Ylimääräisen painon pudottaminen liitetään tutkimuksissa parantuneisiin mahdollisuuksiin tulla raskaaksi ilman hedelmöityshoitoja. Ylipaino ja lihavuus voivat aiheuttaa ongelmia lisääntymisterveydessä, naisella tavallisimmin ovulaatiohäiriön muodossa. Painon pudottamisesta on usein apua ovulaatiohäiriön hoidossa ja se on hedelmöityshoidoissa yhdistetty suurempaan määrään hedelmöittymiskyvyltään laadukkaampia munasoluja. Terveillä elintavoilla voidaan vaikuttaa painonhallinnan lisäksi syntyvän lapsen terveyteen aina varhaislapsuudesta aikuisuuteen saakka.

Myös miehen ylipaino vaikuttaa hedelmällisyyteen. ​Normaalipainoisilla miehillä on ylipainosia miehiä vähemmän erektiohäiriöitä ja matalaa testosteronitasoa. Ylipaino voi heikentää sperman laatua, sillä rasvakudos tuottaa estrogeenia, joka puolestaan voi jarruttaa siittiöiden tuotantoa. Painoindeksin ja vyötärönympäryksen kohoaminen on yhdistetty siittiöiden kokonaismäärän ja siemennesteen määrän alenemiseen. 

Huomionarvoinen asia on, että jo viiden prosentin painon pudotus parantaa raskaaksi tulemisen mahdollisuutta.  Raskauden alkaessa normaalipainoisella naisella on pienempi riski saada keskenmeno tai altistua raskaudenaikaisille komplikaatioille, joista tavallisimpia ovat raskausdiabetes ja kohonnut verenpaine. Mikäli päädytään lapsettomuushoitoihin, yksilöllisesti sopivan painon saavuttaminen vaikuttaa hoitojen suunnitteluun ja parantaa hoitojen tuloksia. 

Myös alipaino ja liiallinen liikunnan harrastaminen voivat vaikeuttaa raskaaksi tulemista ja lapsettomuushoitojen onnistumista. Olisi siis tärkeää, että syömishäiriö ja mahdollinen alipaino olisi hoidettu ennen raskauden tai lapsettomuushoitojen alkua.

Liikunta, stressi ja ruoka

​​Työn muuttuminen vuosien saatossa fyysisestä työstä istumatyöksi ja matkojen taittuminen helposti moottoriajoneuvolla kävelyn tai pyöräilyn sijaan on saanut aikaan sen, että yli 70% suomalaisista liikkuu liian vähän. Suurin osa päivästä kuluu istuen. Yleisen hyvinvoinnin kannalta liikunta on tärkeää. Liikkumisen terveyshyötyjen saavuttamiseksi on kuitenkin muistettava myös huolehtia riittävästä palautumisesta ja energiansaannista.

Kova stressi saattaa vaikuttaa hedelmällisyyteen monimutkaisten neuroendokriinisten systeemien (aivojen ja hormoneja tuottavien elinten säätelyjärjestelmä) välityksellä. Naisen hormonaalinen säätelyjärjestelmä voi häiriytyä esimerkiksi stressaavasta työstä, kovista opiskeluvaatimuksista tai liian tiukasta ruokavaliosta. Hormonitoiminta menee helposti sekaisin, jos tähän lisätään vielä aktiivinen treenaaminen. Myös miehillä stressi ja fyysinen rasitus yhdistettynä palautumisen tai energiansaannin vajeeseen vaikuttavat testosteronin eritykseen ja siittiötuotantoon.

Monipuolinen ruokavalio on tutkimusten mukaan tärkeä seikka jo raskauden suunnitteluvaiheessa, ennen hedelmöittymisen tapahtumista. Ruokavalion tulisi sisältää riittävästi kuituja, vihanneksia ja hedelmiä, kalaa, pehmeitä rasvoja eikä liikaa punaista lihaa. Tutkimusten mukaan kalaa, kasviksia ja pehmeitä rasvoja sisältävä Välimerellinen ruokavalio voisi olla hyväksi hedelmällisyyttä ajatellen. D-vitamiini ja foolihappo ovat suositeltavat lisät ravinnolle. Ylimääräisiä ravintolisiä ei kannata käyttää, niistä voi olla jopa haittaa. Suomalaisten ravinnonsaantia ja ruokailutottumuksia kartoittavan Finnravinto-tutkimuksen mukaan suomalaisilla hedelmällisessä iässä olevilla naisilla ja miehillä folaatin vuorokausittainen saanti jää jälkeen suosituksesta. Folaatti on B-ryhmän vitamiini, hedelmällisyyttä ja tulevaa raskautta ajatellen tarpeellinen määrä folaattia on mahdollista saada ruokavaliosta, jos se sisältää riittävästi tuoreita kasviksia, hedelmiä, marjoja ja palkokasveja. Foolihappolisästä (400 mikrogrammaa/vrk) ei kuitenkaan ole haittaa, vaan sitä suositellaan kaikille raskautta suunnitteleville. ​

Minä, sinä ja me​


Elämänkumppanin kanssa yhteen hiileen puhaltaminen on suuri voimavara, kun raskaus on toiveissa ja hyvät elintavat keino parantaa mahdollisuuksia toiveen toteutumiseksi. Oli tavoitteena sitten vihannesten käytön lisääminen ravinnossa, kehonhuollon ottaminen mukaan arkeen tai huolehtiminen pidemmistä yöunista, olkaa tuki toisillenne ja tehkää yhdessä asioita.





Edellinen sivu

 




Päivitetty  29.5.2019 10.31

 

 

HUS logoTAYS logoOYS logoKYS logoTYKS logo