Vinkkejä liikunnan aloittamiseen

​​​​

Miten päästä alkuun?

  • Kokeile eri lajeja ja yritä löytää sellainen, mistä itse pidät (pyöräily, kävely, tanssi, uinti, kuntosali...?)
  • Pidätkö enemmän yksin vai ryhmässä liikkumisesta?
  • Toivotko liikunnalta kovempaa ponnistelua, vai ennemmin reipasta vaihtelevaa liikuntaa?
  • Haluatko liikkua omaksi iloksi vai asettaa liikunnalle myös tavoitteita?

Entä tauon jälkeen?

  • Onko tauko ollut viikkoja, kuukausia vai vuosia?
  • Oletko itse muuttunut? Tuntuvatko entiset lajit vielä mielekkäiltä vai kaipaatko niihin muutosta?
  • Millainen nykyinen kuntotaso on, olisiko hyvä aloittaa kevyesti?
  • Mitkä ovat omat tavoitteesi liikunnan suhteen? Onnistuneet suoritukset, kunnon parantuminen, hyvä olo ja virkistyminen vai terveyden parantaminen ja ylläpitäminen?

Klikkaa kuvaa suuremmaksi




Klikkaa kuvaa suuremmaksi



​​

Muista myös

  • Tulevaa kannattaa ennakoida; mieti valmiiksi, miten toimit, kun eteen tulee esimerkiksi tilanne, jolloin on kiire, olo on väsynyt, on huono sää tai olet lähdössä matkalle?
  • Sairauksien tai pitkäaikaisten oireiden sekä mahdollisten lääkitysten suhteen ohjeet on hyvä kysyä lääkäriltä
  • Flunssan tai muun sairastumisen yhteydessä liikunnasta on pidettävä taukoa
  • Turvallisuus liikkuessa: lämmittely ennen ja lyhyt, palauttava venyttely liikunnan jälkeen. Varmista, että taidot ja välineet ovat kunnossa, uusia lajeja kannattaa aloitella ohjatusti.




 

Päivitetty  29.5.2019 10.32