Liikunnan vaikutukset terveyteen

Liikunnalla on paljon suotuisia vaikutuksia elimistön toimintoihin.

​​​​​​

Kohtuullisesti kuormittava liikunta tehostaa elimistön puolustusreaktioita, jolloin vastustuskyky virustauteja vastaan paranee. Säännöllisellä liikunnalla on suotuisia vaikutuksia mielenterveyteen ja henkiseen hyvinvointiin. Liikunnan puute on yhteydessä huonoon unen laatuun ja päiväaikaiseen väsymykseen. Liikunta toimii mielialalääkkeenä, se parantaa mielialaa, torjuu stressiä ja masennusta. ​

klikkaa kuvaa suuremmaksi


Useimmat liikunnan terveysvaikutukset eivät varastoidu, vaan niiden ylläpitäminen vaatii säännöllisyyttä. Yksittäinen urheilusuoritus ei korjaa istumisen aiheuttamaa haittaa, jos muuten istuu koko päivän. Yli puolen tunnin yhtäjaksoinen istuminen hidastaa aineenvaihduntaa, kuormittaa selkärangan välilevyjä sekä aiheuttaa negatiivisia muutoksia hengityselinten ja verenkiertoelimistön toiminnassa. Istumatyöläisen kannattaakin säännöllisin väliajoin nousta jaloittelemaan tai mahdollisuuksien mukaan tehdä osa työpäivästä seisoen tai liikkuen. Liike saa myös ajattelun rullaamaan.   

klikkaa kuvaa suuremmaksi​



​Miten fyysinen harjoittelu vaikuttaa elimistössä?​

​klikkaa kuvaa suuremmaksi

​​

Testaa

Liikutko tarpeeksi (UKK-instituutti)

Liikuntaohjelma (UKK-instituutti)

Tulostettavat liikuntaohjeet (UKK-instituutti)



Edellinen sivuSeuraava sivu

 


 

 

Päivitetty  29.5.2019 10.32