Liikunta

Säännöllinen liikunta on tärkeä osa munuaistaudin hoitoa. Sen avulla voi vaikuttaa hyvinvointiin.  Liikunta auttaa pitämään elimistön toimintakunnossa.

Lähde liikkeelle joko seurassa tai yksin oman tilanteesi mukaan. Yhdessä tehty matka taittuu mukavammin ja turvallisemmin. Seurassa voi myös vaihtaa ajatuksia ja jakaa kokemuksia joko läheisen tai vertaisen kanssa. Luonnossa liikkumisella on myös mieltä rauhoittava vaikutus.

Suositeltava liikunta on kohtuullisesti kuormittavaa hyötyliikuntaa tai muuta itselle mieluisaa liikuntaa. Hengästyminen ja hikoilu on sallittua, mutta suorituksen aikana Pitää Pystyä Puhumaan (PPP). Oman kehon oireettomuus on tärkeä mittari. Liikuntasuorituksen jälkeen tulee olla hyvä olo ja rasituksesta palautumisen ongelmatonta.

Säännöllinen liikunta:

  • laskee verenpainetta
  • vaikuttaa myönteisesti sokeriaineenvaihduntaan
  • on olennainen osa painonhallintaa
  • parantaa veren kolesterolitasapainoa ja hyytymisominaisuuksia
  • hillitsee valtimoiden ahtautumien kasvua ja edistää uudisverisuonien kehittymistä
  • parantaa sydämen toimintaa
  • edesauttaa psyykkistä jaksamista
  • vähentää stressiä

Monipuoliset liikuntaharjoitukset lisäävät kestävyyttä, lihaskuntoa, liikkuvuutta ja tasapainoa. Tasapuolisesti eri lihasryhmiä kuormittavat liikuntalajit ovat suositeltavia.

Hyviä lajeja ovat esimerkiksi:

  • kävely
  • sauvakävely
  • hölkkä
  • hiihto
  • uinti
  • erilaiset jumpat
  • tanssi
  • ohjattu kuntosaliharjoittelu


Edellinen sivuSeuraava sivu