Miten vähennät elintavoillasi leikkaukseen liittyviä riskejä

Hyvä terveys vähentää leikkaukseen liittyviä riskejä ja nopeuttaa paranemista. Tutustu ohjeisiin heti, kun olet saanut lähetteen leikkaukseen.

​​​​​Miten varmistan hyvän ravitsemustilan ja näin nopeutan toipumisen ja haavojen paranemisen

Ravitsemuksella on keskeinen merkitys ja tehtävä ihmisen terveyden, toimintakyvyn ja mielenvireyden tukemisessa kaikissa elämänvaiheissa. Hyvä ravitsemustila nopeuttaa sairauksista ja leikkauksesta toipumisessa sekä haavojen parantumista.

Laadukas ruokavalio sisältää riittävästi energiaa sekä runsaasti kivennäisaineita, vitamiineja ja proteiinia. Ruokavalion on hyvä olla monipuolinen, maukas ja värikäs. Sen tulee sisältää riittävästi hiilihydraattia ja rasvaa energianlähteeksi, jotta elimistö pystyy hyödyntämään toipumisen kannalta tärkeän proteiinin kudosten ja solujen käyttöön.

Pyri hidastamaan yleiskunnon heikentymistä huolehtimalla riittävästä ravinnonsaannista perusruoan ja tarvittaessa täydennysravintovalmisteiden avulla. Erilaisia täydennysravintovalmisteita myydään apteekeissa ja urheilijoiden ravintovalmisteita saa elintarvikekaupoista. Tarkista lääkäriltäsi ravintovalmisteiden sopivuus lääkityksesi kanssa.

Mikäli sinulla on​ merkittävää ylipainoa, maltillisesta laihduttamisesta on toipumisen kannalta etua.

Lue lisää ravitsemuksesta ja ruokavalioista:

Ravitsemussuosituksia (Evira)

Miten liikunta vähentää leikkausriskejä

Säännöllinen liikunta antaa hyvää oloa, elämän iloa ja jaksamista arkeen. Liikunta edistää terveyttä ja parantaa kuntoa. Monipuolista, säännöllistä liikuntaa harrastavilla sydän, keuhkot, lihakset, luusto sekä nivelet vahvistuvat. Samalla peruskunto ja koko olemus kohenee. Liikunta vaikuttaa edullisesti verenpaineeseen, veren rasva- ja sokeriaineenvaihduntaan sekä auttaa pitämään painon kurissa.

Säännöllinen liikunta ja terveellinen ruokavalio yhdessä vaikuttavat terveyteen merkittävästi. Aikuisen kannattaa liikkua ainakin puoli tuntia päivässä, mutta tätä runsaammasta liikunnasta saadaan lisää terveyshyötyjä. Harrasta liikuntaa omien mieltymysten mukaan, mutta älä arkaile kokeilla uusia lajeja. Ota hyötyliikunta tavaksi, käytä portaita, kävele työmatkoja. Jo lyhyet vähintään 10 minuutin liikuntatuokiot kuten reipas kävely edistää terveyttä.

Lue lisää terveysliikunnasta:

Terveysliikuntasuositukset (UKK)

Miksi on tärkeää lopettaa tupakointi

Tupakointi suurentaa leikkauskomplikaatioiden ja laskimotukosten riskiä sekä hidastaa haavojen paranemista. Tupakan sisältämä nikotiini supistaa pieniä verisuonia ja vaurioittaa verisuonten pintaa. Tupakasta tuleva häkä syrjäyttää verestä happea. Nämä heikentävät ihon ja haavanseudun verenkiertoa ja vähentävät kudosten hapensaantia.

Tupakasta vieroitus on tärkeä osa leikkaukseen valmistautumista. Tupakointi kannattaa lopettaa 4-8 viikkoa ennen leikkausta, mutta pidempi vieroitusaika tuo lisähyötyjä. Yskä ja limannousu lievittyvät ja keuhkojen toiminta paranee merkittävästi 2-3 kk:ssa lopettamisen jälkeen. Haju- ja makuaisti alkavat parantua jo muutamassa päivässä.

Sähkösavukkeiden turvallisuutta ja haitattomuutta ei ole osoitettu. Sähkösavukkeiden höyry sisältää terveydelle haitallisia aineita, jotka ärsyttävät suuta ja nielua.

Lue lisää:

Harkitsetko tupakoinnin lopettamista? (Hengitysliitto)

Terveyskylän omapolulle on avautunut omahoito-ohjelma Tupakoimattomana Leikkaukseen.

 
Omahoito-ohjelma koostuu kuudesta istunnosta, joissa on useita tehtäviä, joissa  voit edetä omaan tahtiisi. Omahoito-ohjelman sisältö:
  • miten tupakoinnin lopettaminen parantaa leikkaustuloksia
  • miten vieroitusoireita voi helpottaa
  • miten selvitä tupakanhimosta ja muista stressaavista tilanteista
  • miten pitää yllä motivaatiota
  • miten välttää kompastuskivet

Kirjautumisohjeet Terveyskylän Tupakoimattomana leikkaukseen - Omapolku palveluun.

  1. Mene osoitteeseen Terveyskylä.fi https://www.terveyskyla.fi/
  2. Kirjaudu Terveyskylän palveluihin
  3. Rekisteröidy ensin Omapolun käyttäjäksi joko pankkitunnuksella tai mobiilivarmenteella
  4. Tarkista yhteystietosi  ja jatka Terveyskylän Omapolku palveluun
  5. Ohjelma näkyy ”Omahoito-ohjelmat” -otsikon alla. Klikkaamalla siitä ohjelma nousee Minun hoitopolkuni -otsikon alle.
  6. Aloita matkasi tupakoimattomana leikkaukseen – polulla.
Linkki rekisteröitymiseen/kirjautumiseen:

Mitä vaikutuksia on alkoholin välttämisellä 

Alkoholin liikakäyttö on merkittävä uhka terveydelle ja hyvinvoinnille. Alkoholin käyttö lisää sydämen rytmihäiriöitä ja nostaa verenpainetta. Vältä alkoholin liikakäyttöä, sillä se lisää esimerkiksi maksan vajaatoimintaa ja siten vaikuttaa veren hyytymiseen. Useimmat alkoholin liikakäytön aiheuttamat muutokset korjaantuvat kokonaan tai osittain 1-2 kk:ssa alkoholista pidättäytymisen aikana.

Miksi on erityisen tärkeää hoitaa suu ja hampaat kuntoon ennen leikkausta

Huolehdi hampaistasi sillä suun ja hampaiden terveys on osa kokonaisterveyttä. Hampaat ja niiden tukikudokset tarvitsevat hoitoa ja korjausta läpi eliniän. Suun tulehduksista peräisin olevat bakteerit voivat aiheuttaa etä- ja yleisinfektioita, jopa henkeä uhkaavia tiloja.

Elimistöön laitettavat vierasesineet kuten verisuoniproteesit tai tekonivelet ovat erityisen herkkiä suun limakalvoilta peräisin oleville tulehduksille. Hampaat ja suun limakalvot on hoidettava heti, kun leikkaustarve on tiedossa, etenkin ennen tekonivel-, verisuoniproteesi-, avosydän-, tekoläppä- tai elinsiirtoleikkausta. Näihin leikkauksiin halutaan yleensä todistus hammaslääkäriltä, että hampaat hoidettu kuntoon.

Miten terve iho vähentää tulehdusriskiä

Huolehdi ihostasi, perusvoiteiden säännöllinen käyttö auttaa ihoa pysymään kunnossa.

Leikkausalueen ja sitä ympäröivän ihon on oltava ehjä. Leikkausalueen naarmut, näppylät ja ihorikot lisäävät tulehdusriskiä ja saattavat olla este leikkaukselle. Tatuoinnit eivät yleensä ole este leikkaukselle.

Jos leikkaus kohdistuu käden alueelle, huolehdi että kynnet ovat lyhyet ja siistit. Vältä rakennekynsien laittamista ennen leikkausta. Pitkien kynsien ja rakennekynsien alle kerääntyy helposti bakteereita ja tulehdusriski lisääntyy.

Lue lisää tulehdusten ehkäisystä:

Hoitoon liittyvät infektiot ja niiden ehkäisy (Infektiotalo)

Miten vähentää laskimotukoksen riskiä

Laskimotukos tarkoittaa verihyytymän muodostumista laskimoon. Laskimotukoksen esto kannattaa huomioida jo ennen leikkausta. Riskiä voi vähentää huolehtimalla, että verenpaine, kolesteroli ja verensokeripitoisuus sekä paino ovat tavoitetasolla. Jokainen voi pienentää laskimotulppien vaaraa välttämällä tupakointia ja pitkään istumista.

Lue lisää laskimotukosten ehkäisystä:

Tukos verisuonessa eli veritulppa (Verisuonitalo)


Edellinen sivuSeuraava sivu