Välipalana vähän mitä sattuu

Kotiin tultuaan lapsi syö välipalaksi sitä, mitä keittiöstä löytyy. Lähtökohta hyvän välipalan koostamiseksi onkin haasteellinen, jos kotona on runsaasti herkkuja ja vähemmän kunnollisen välipalan aineksia. On hyvä muistaa, että lapsia ohjaa synnynnäinen mieltymys makeaan.

​​​Koulun jälkeen nautittavasta välipalasta kannattaa sopia lapsen kanssa jo ennalta. Toisinaan välipalan valmistaminen valmiiksi voi olla iso apu koululaiselle, mutta pieni va​iva aikuiselle.

Hyvän välipalan syömistä voi helpottaa, kun

  • kotona on aina hyvän välipalan aineksia saatavilla eli kuitupitoista leipää, hedelmiä sekä rasvattomia ja vähäsokerisia maitotuotteita
  • välipalan syömisestä on sovittu lapsen kanssa
  • kotona ei ole naposteluun yllyttäviä houkutuksia
  • välipalaksi on tehty valmiiksi esimerkiksi marjapuuroa, hedelmäsalaattia, marjarahkaa tai täytetty ruisleipä.

Joskus harrastus kutsuu suoraan koulun j​älkeen ja on helpointa hakea välipala lähikaupasta. Kaupasta ostettavia hyviä välipaloja ovat esimerkiksi

  • banaanit, mandariinit, minitomaatit, naposteluporkkanat
  • vähäsokeriset ja -rasvaiset rahkat tai jogurtit
  • kaurapohjaiset välipalapatukat, joissa sydänmerkki
  • valmispaistopisteestä riisipiirakka tai kuitupitoinen sämpylä
  • pieni mehukeitto, smoothie, täysmehu tai kaakao (n. 2 dl)

Esimerkkejä monipuolisista välipaloista


Edellinen sivuSeuraava sivu

 


 

Päivitetty  14.11.2019 14.08