Päivittäinen tavoite täyttyy luontevasti, kun liikkumiselle annetaan arjessa mahdollisuus ja ruutuajan määrästä sovitaan. Kouluikäinen lapsi voi liikkua esimerkiksi koulumatkoilla, koulussa väli- ja liikuntatunneilla sekä peuhata ja ulkoilla iltaisin kavereiden kanssa. Lisäliikuntaa tuovat erilaiset ohjatut liikuntaharrastukset.
Pohdittavaa
- Täyttyykö lapsen liikuntatavoite?
- Voiko lapsi kävellä tai pyöräillä koulu- tai harrastusmatkat?
- Millaiseen liikuntaan lapsella on mahdollisuus koulun jälkeen? Onnistuuko katulätkä kavereiden kanssa, naapuruston lasten yhteinen rosvo- ja poliisileikki tai majan rakennus lähimetsikössä?
- Onko lapsella jo joku mieluisa liikunnallinen harrastus? Jos ei, mitä hän voisi alkaa kokeilla? Teini-ikäinenkin liikkuu, kun hän löytää itselleen mieluisan lajin.
- Löytyykö kotoa hyötyliikunnan mahdollisuuksia? Piha- ja kotitöitä, sisarusten kanssa leikkimistä?
- Millaisia koko perheen yhteisiä liikunnallisia hetkiä olisi mahdollisuus toteuttaa?