Monimuotoisessa kehityshäiriössä oppimisvaikeudet eivät ole niin vaikeita kuin kehitysvammaisilla, mutta näillä lapsilla on toisen ihmisen tuen tarvetta läpi elämän.
Monimuotoisen kehityshäiriön tutkiminen ja toteaminen
Koulupsykologi tai neuropsykologi (tarvittaessa molemmat) kartoittaa lapsen taitotason. Lääkäri asettaa diagnoosin.
Erikoissairaanhoidossa voidaan selvittää monimuotoisen oppimisvaikeuden syytä, jos on viiteitä siitä, että oppimisvaikeuden taustalla voisi olla neurologinen sairaus.
Tukitoimet monimuotoisessa kehityshäiriössä
Ensisijaisia ovat koulun tukitoimet: tehostettu tai erityinen tuki. Erityisesti on huomioitava sosiaalisen tuen tarve. Lapsi, joilla on monimuotoinen kehityshäiriö, tarvitsee tukea myöhemmin elämässään myös opiskeluissa ja työpaikalla.
Edellinen sivuSeuraava sivu