I lindrig form kan barnet röra sig utan hjälpmedel, men till exempel balanssvårigheter framkommer när man rör sig i ojämn terräng. I medelsvår form behöver barnet hjäplmedel för att röra på sig och personlig hjälp i olika situationer i vardagen. I väldigt svår form behöver barnet hjälp i nästan alla dagliga aktiviteter.
Klassificering av rörelse dvs. grovmotorik
I bedömande av CP-skadas rörelseskada används Gross Motor Function Classification Scale (GMFCS)-klassificeringen, som beskriver grovmotorisk funktion. I klassificeringen används nivåerna I–V.
Nivå I |
Självständig gång utan begränsningar. Svårigheter i grovmotoriska uppgifter som kräver skicklighet. |
Nivå II |
Självständig gång utan hjälpmedel (ofta behov av hjälpmedel som stöder och underlättar ortos, dvs. kroppens rörelse) men en del svårigheter med att röra sig utanför hemmet (t.ex. i trappor). |
Nivå III |
Självständig gång med hjälp av hjälpmedel (t.ex. gångstol, ett hjälpmedel som påminner om rollator, som man drar efter sig) Betydande svårigheter att röra sig utanför hemmet (ofta är rullstol i användning i utomhusmiljö). |
Nivå IV |
Självständig rörelse är begränsad, kan använda elektroniskt hjälpmedel för att röra på sig eller manuell rullstol, kan inte röra sig i upprätt position ens med hjälpmedel. |
Nivå V |
Självständig rörelse är väldigt svårt, även användningsmöjligheterna för elektroniska hjälpmedel är begränsade (endast i begränsad miljö). |
Klassificering av manuella färdigheter
Klassificeringsmetoden för övre extremiteternas funktionssvårigheter Manual Ability Classification Scale (MACS), används för barn som är 4 år gamla och äldre. Med metoden klassificeras barnets färdigheter att hantera vardagliga föremål i dagliga aktiviteter. Klassificeringen har nivåerna I–V.
I-nivån: | hanterar föremål enkelt och med önskat resultat. |
II-nivån: | hanterar största andelen föremål med önskat resultat, men i aktivitetens kvalitet och/eller snabbhet finns det en del brister. |
III-nivån: | svårigheter att hantera föremål, behöver hjälp för att förbereda och/eller ändra aktiviteten. |
IV-nivån: | hanterar självständigt lätthanterbara föremål i underlättade situationer. Behöver kontinuerligt stöd och hjälp. |
V-nivån: | barnet hanterar inte föremål självständigt och förmågan att hantera föremål eller utföra enkla aktiviteter är svag. |
Klassificering av kommunikation
I klassificeringen av kommunikationens svårighetsgrad används Communication Function Classification System (CFCS)-klassificeringen. I klassificeringen beaktas hur kommunikation fungerar i typiska situationer i vardagen. Kommunikationskunskapen hos personen som bedöms (t.ex. tal, bilder) och den kognitiva, dvs. intellektuella nivån, kan vara vilken som helst. I klassificeringen används nivåerna I–V.
I-nivån: | framgångsrik avsändare och mottagare av meddelanden mellan främmande och bekanta partners. |
II-nivån: | Framgångsrik, men långsammare avsändare och/eller mottagare av meddelanden mellan främmande och/eller bekanta partners. |
III-nivån: | framgångsrik avsändare och mottagare av meddelanden mellan bekanta partners. |
IV-nivån: | inkonsekvent avsändare och mottagare av meddelanden mellan bekanta partners. |
V-nivån: | sällan framgångsrik avsändare och mottagare ens mellan bekanta partners. |