Behandling

Lindrig huvudvärk går ofta över genom att vila. Vid migränhuvudvärk är det bra att ta en tillräcklig dos läkemedel genast när symtomen visar sig.

Det är viktigt att varje barn och ungdom som lider av huvudvärk får lämplig information om behandling och egenvård. Regelbundna och sunda levnadsvanor (regelbundna måltider, tillräckligt med vätska och motion, sömnrytm) förebygger huvudvärk och migrän och är hörnpelarna i behandlingen. Huvudvärksanfallen kan provoceras av starkt ljus och därför är det bra att migränpatienter skyddar ögonen mot starkt ljus.

Det är viktigt att följa upp huvudvärken med hjälp av en huvudvärksdagbok, så att man kan upptäcka vilka faktorer som orsakar huvudvärk hos barnet. Då behöver man inte i onödan undvika saker som allmänt anses utlösa huvudvärksanfall.

Värkmedicin hjälper sällan mot lindrig spänningshuvudvärk.

Behandling vid migränanfall:

  • Vila i ett mörkt och lugnt rum.
  • Medicinering är ofta nödvändig och medicin ges i tillräcklig dos genast när symtomen börjar.

Paracetamol

Engångsdos 15 mg/kg, högst 60 mg/kg/dygn, maximal dos 1000 mg 1–3 gånger per dag.

Exempel: Till ett barn som väger 20 kg 300 mg 1–4 gånger per dag eller till ett barn som väger 40 kg 600 mg 1–4 gånger per dag.

Ibuprofen

Engångsdos 10 mg/kg, högst 40 mg/kg/dygn, maximal dos 600 mg 1–3 gånger per dag

Exempel: Till ett barn som väger 20 kg 200 mg 1-3 gånger per dag eller till ett barn som väger 40 kg 400 mg 1-3 gånger per dag.

Ibland kan läkare ordinera andra doser.

  • Regelbunden användning av inflammationshämmande läkemedel (som ibuprofen) kan orsaka magsmärtor.Om barnet eller ungdomen har magsmärtor måste man avbryta medicineringen och kontakta läkare. Dessutom kan en långvarig frekvent användning av smärtstillande läkemedel orsaka läkemedelshuvudvärk.
  • Läkemedel som ges i form av mixtur eller brustablett upptas något snabbare av kroppen än vanliga tabletter. Vanligtvis upptar kroppen långsamt läkemedel från suppositorier.
  • Sumatriptan är ett läkemedel som endast avses för behandlingen av migrän. Läkemedlet är effektivt vid behandlingen av huvudvärk hos barn och ungdomar och används för behandling av migrän hos personer som är över 12 år.
  • Förebyggande medicinering: Om migrän förekommer frekvent (flera gånger per månad) kan man överväga att inleda en förebyggande medicinering. Vanligtvis används betablockerare som förebyggande medicinering mot huvudvärk, ibland används depressionsmedicinering och epilepsimedicinering i små doser.
Haitarin otsikkotaso2
Övningar för nacke och axlar

Sitt med rak rygg, böj huvudet mot sidanhåll tänjningen under cirka 30s. Tänj den andra sidan.

 

Sträck handen snett bakåt och tänj bröstmuskeln.Byt till den andra sidan.

 

Stå mot väggen, dra in hakan och sträck på nacken så att den blir lång.

 

Lyft upp övre delen av kroppen från underlaget. För händerna till sidan och håll blicken i underlaget.

 
Avkopplingsövningar

En fantasiresaI bakgrunden kan man höra lugn musik. Genom musiken och berättarens avkopplande och engagerade historier kan man sedan göra fantasiresor runt hela världen: vi kan vandra i fjällen, lata oss i solen i skuggan av palmer eller rida på kameler i öknen. Det viktiga är att associationerna är positiva.Några exempel:Vid sjöstranden

Föreställ dig att du står på en sjöstrand. Det är en underbar, perfekt sommardag och solen skiner från en klarblå himmel. Försök minnas känslan, när vinden susar svagt och solen värmer på sjöstranden. Solen värmer ditt huvud och dina axlar. Du känner en svag vind mot ditt ansikte och på dina händer. Vattnet är lite svalt.Titta på stranden och tänk på hur mycket sand det finns på stranden. Vilken färg har sanden och hur känns den? Hur känns den under fotsulorna? Du står på torr och mjuk sand. Ta några steg. Hur känns det att gå på den varma, mjuka sanden? Gå alldeles intill vattenbrynet, nu känns sanden lite svalare.Känn, hur sanden formas kring dina fötter när du går. Titta bakåt och du ser dina fotspår. Vågorna jämnar och sköljer stranden, de sveper bort fotspåren.Titta på sjöstranden. Titta på färgen som har fått olika nyanser. Vågorna sköljer sakta stranden och dras tillbaka, på nytt och på nytt sköljer de stranden. Lyssna på det rytmiska ljudet som vågorna skapar på stranden. Titta mot horisonten och du ser att vågorna kommer långtifrån. Solstrålarna blänker vackert på vågorna. Ljuset dansar glittrande på vattenytan. Titta på den klara himlen. Andas in den friska luften.Gå lite på sanden. Ta fram en mjuk handduk och lägg ut handduken på marken. Lägg dig på handduken och känn den varma sanden under dig. Sanden känns skön mot din kropp. Solen på himlen värmer också din kropp. Du känner dig lugn, varm och avslappnad. Låt den varma känslan även fylla ditt sinne. Snart kan du öppna dina ögon igen och komma tillbaka till nuet. Hur känns det?

Vi slappnar av

De lekande koncentrerar sig vid tanken att var och en är en kall isbit som just tagits ut ur kylskåpet. Den läggs på bordet och småningom börjar den smälta. Den förvandlas och blir allt mindre och mindre och slutligen sprids den ut på bordsytan som en vattenpöl. Under avslappningen beskriver handledaren en situation och då blir det lättare att slappna av och engagera sig.

Vi lyssnar på ljud

De lekande sitter eller ligger på golvet tysta och lyssnar på ljuden från omgivningen. Inne i rummet hörs andning, prassel, en klocka som tickar osv. och utifrån hörs en dörr som smäller igen, ljudet av en hiss, surret från en bil, barnskrik från gården, fågelkvitter osv. Till slut kan man diskutera vilka olika ljud var och en hörde.

Avslappning för barn

Lägg dig på ryggen. Slut ögonen. Du kan lägga sovkompisen eller händerna på magen och känna hur magen rör sig. Känn hur andningen får magen att stiga och sjunka. Var lugn som månen på en natthimmel. Var lika tyst som en hare som sover i en buske. Känn att dina armar är tunga och lugna som granens grenar. Varje finger är alldeles tyst. Fötterna är tunga som stora stenar. Känn hur sömnens och lugnets mantel lägger sig på kroppen. En klok uggla viskar i dit öra: ”Det känns bra och tryggt att vara här. Du kan sova jag vaktar. ”

 

Uppdaterad  22.2.2021