Måltidsrytmens betydelse i behandlingen av diabetes hos barn och unga

 

När man äter är det bra att sträva efter en jämn måltidsrytm och regelbundna måltider, eftersom de skapar en stabil grund för barnets och den ungas uppväxt och utveckling, en god sockerbalans, ork och kontroll över ätandet. Barn är mer mottagliga än vuxna för trötthet och " hungerattacker " som orsakas av långa intervaller mellan måltiderna.

Det är i allmänhet bra att dela upp dagens mängd mat i frukost, lunch, middag och kvällsmål och vid behov 1–2 mångsidiga och hälsosamma mellanmål. Det lönar sig att undvika småätande mellan måltiderna och de planerade mellanmålen. Måltidsrytmen är dock flexibel till exempel enligt hobbyer.

Det lönar sig att äta regelbundet!

  • Få fler byggklossar för att bygga kroppen! Om dagens måltider är munsbitar som äts med ett par timmars mellanrum blir de lätt ensidiga och kvaliteten på kosten försämras. Ordentliga måltider är i allmänhet näringsmässigt av högre kvalitet och mångsidigare än snacks.
  • Glukosnivån hålls lättare jämn! Regelbundna måltider minskar behovet av extra småätande. Småätande mellan måltiderna och i stället för måltider rör lätt till glukosnivån.
  • Det blir lättare att lära sig! Piggheten och koncentrationsförmågan förblir goda när hjärnan får jämn energi under hela dagen.
  • Tänderna förblir hela! Syraattacken belastar alltid tänderna när man äter eller dricker ens lite kolhydrater. Tändernas emalj tål cirka 5 syraattacker per dag utan att skadas, det vill säga just den måltidsmängd som rekommenderas!
 

Kyllä

Uppdaterad  6.9.2022