Peppu ylös penkistä

Elämäntapamme perustuu nykyisin pitkälti istumiseen. Istumme mielellämme television, tietokoneiden ja muun viihteen ääressä, samoin oppitunneilla, työpaikoilla ja kulkuneuvoissa. Vaikka harrastaisimme liikuntaa varsin säännöllisesti, on muu osa valveilla olosta paljolti istumista!

Runsaalla ja pitkäkestoisella istumisella ja muulla paikallaanololla on haitallisia vaikutuksia muun muassa sydän- ja verenkiertoelimistön ja tuki- ja liikuntaelimistön terveyteen.

Kaikenikäisten ihmisten tulisi välttää runsasta istumista, kulkea lyhyitä välimatkoja kävellen ja pyörällä ja pyrkiä fyysisesti aktiivisiin työtapoihin.

Vinkkejä istumisen vähentämiseen

  • Keskeyttäkää säännöllisin väliajoin tietokoneen ja mobiililaitteiden käyttö. Yhtäjaksoista istumista ei saisi tulla kerrallaan tuntia enempää.
  • Sisustakaa lapsen huone niin, että se motivoi vaihtamaan asentoa. Voisiko tietokonetta käyttää välillä jumppapallon päällä istuen?
  • Onko kotona paikkaa, jossa tie​tokonetta tai tablettia voi käyttää seisten?
  • Hankkikaa liikunnallisia pelejä pelikonsoleille.
  • Kannustakaa lasta kulkemaan kävellen tai pyöräillen kouluun ja harrastuksiin.

Edellinen sivuSeuraava sivu

 


Päivitetty  2.9.2019 14.08