Iloa ja hyötyä liikunnasta

Lapsella on synnynnäinen tarve olla fyysisesti aktiivinen. Fyysinen aktiivisuus tarkoittaa kaikkea lapsen elämään kuuluvaa liikkumista, kuten leikkimistä, touhuamista sisällä ja ulkona, kotiaskareita, ulkoilua ja ohjattuja liikuntatuokioita.

​​​Lapset ovat hyvin erilaisia liikkujia. Lapsen temperamentti ja vauhti näkyvät hänen tavassaan toimia. Yksi singahtelee paikasta toiseen ja tak​aisin, hyppii ja kiipeilee, roikkuu pää alaspäin sekä ryömii ja kieriskelee maassa. Toinen liikkuu varovaisesti ja harkiten ja osallistuu muiden leikkeihin katselemalla. Jokainen lapsi on hyvä liikkuja omine luontaisine ominaisuuksineen.

Liikkumisesta on monenlaista hyötyä

  • Liikkuminen tuottaa lapselle iloa ja myönteisiä elämyksiä.
  • Motoristen taitojen opettelu parantaa myös muiden uusien asioiden oppimista.
  • Muiden lasten kanssa liikkuessaan lapset oppivat toimimaan muiden kanssa. Mukava yhdessäolo suojaa lasta syrjäytymiseltä.
  • Liikunnallisuus edistää kokonaisvaltaista terveyttä ja hyvinvointia.
  • Liikkuva lapsi on usein myös liikkuva aikuinen.

Keinoja kannustaa lasta liikkumaan

  • Toimikaa itse liikunnallisen ihmisen mallina: kulkekaa lyhyet asiointimatkat pyörällä tai kävellen, harrastakaa säännöllisesti jotakin liikuntaa, käyttäkää portaita liukuportaiden sijaan jne.
  • Olkaa kiinnostuneita lapsen liikkumisesta ja kannustakaa häntä liikkumaan sekä ulkoilemaan päivittäin. ”Oletko ulkoillut tänään?”, ”Happihyppely tekisi meille nyt hyvää, lähdetäänpä käymään metsäkävelyllä kuuntelemassa lintujen laulua.”.
  • Ihailkaa ja kehukaa lasta, kun hän oppii uusia taitoa. Myös yrittämistä voi jo kehua.
  • Kannustakaa lasta kokeilemaan yksin tai yhdessä vanhempien kanssa useampia liikuntamuotoja.
  • Hankkikaa kotiin monipuolisia liikuntavälineitä, esimerkiksi erilaisia palloja eri peleihin.
  • Pitkää huolta, että lapsella on sopivat vaatteet ja kengät liikuntaan. Kivat varusteet motivoivat liikunnallisesti aktiiviseen elämään.
  • Rakentaa kotiympäristö ja pihapiiri mahdollisuuksien mukaan sellaiseksi, että siellä saa vapaasti ja turvallisesti liikkua, juosta, pelata ja telmiä.
  • Selvittäkää myös kodin lähipiirin paikat, joissa lapsi voi pelata, liikkua ja leikkiä turvallisesti kavereiden kanssa.

Lapsen fyysistä aktiivisuutta ja luonnollista liikkumista ei yleensä tarvitse rajoittaa

  • Lapsi pysähtyy ja pitää tauon luonnostaan, jos kuormitus on liian rasittava.
  • Liikunnan suuri määrä voi kuitenkin olla joskus lapselle terveysriski, jos liikunta on liian yksipuolista tai se sisältää pitkiä yhtäjaksoisia rasittavan liikunnan jaksoja.
  • Lapsi tarvitsee palautumisaikaa ja lepoa riittävästi.
  • Lapsi kykenee helposti lyhytkestoiseen, kovaankin intervallityyppiseen harjoitteluun, mutta pitkäkestoisia rasittavia harjoituksia on syytä välttää.

Edellinen sivuSeuraava sivu

​ 


Päivitetty  2.9.2019 14.02