Parempien valintojen taito

​​

Elämme maailmassa, jossa vaihtoehtoja ja houkutuksia on runsaasti. Parempien valintojen tekemisen taito auttaa vertailemaan tuotteita ja tekemään järkeviä valintoja ilman, että on mainosten vietävissä. Esimerkiksi muroja voidaan myydä täysjyväisyydellä ja jogurttia proteiinipitoisuudella, vaikka niissä olisi hurjasti sokeria. Pelkkien mainoslauseiden perusteella on mahdotonta päätellä, mikä olisi paras vaihtoehto.

Yksittäiset ruokavalinnat eivät tee kuitenkaan ruokavaliosta terveellistä tai epäterveellistä. Ruokailua tarkastellaan aina kokonaisuutena ja säännöllisesti toistuvat valinnat ratkaisevat.

  • Osaatteko vertailla tuotteita ja tehdä hyviä valintoja?
  • Onko ruokailunne kokonaisuus kunnossa vai pitäisikö siihen tehdä jotakin muutoksia?
pic Ruokailun runkona viljat ja kasvikset

Kasviksista saada​an aterioille makua ja väriä, täysjyväviljasta aimo annos hyvää tekevää kuitua.

pic Ruokailua täydentävät maitovalmisteet, liha, kana ja kala

Proteiinin lähteissä on valinnan varaa ja uusia kasviproteiinin lähteitä on tullut useita tarjolle.  

pic Laadukasta rasvaa sopivasti

Rasva on tarpeellista, mutta millainen rasva on hyvästä?

pic Herkuttelua satunnaisesti

Mikä on teidän perheen herkku? Herkuttelu on osa hyvinvointia tukevaa syömistä.

pic Juomilla on myös merkitystä

Nestettä pitää saada riittävästi, mutta sen kylkiäisenä ei kannata juoda sokerilastia.

pic Pakkausmerkinnät haltuun

Elintarvikkeiden tuotepakkaukset sisältävät paljon hyödyllistä tietoa.

Päivitetty  2.9.2019 14.00