Monipuolista aamu-, väli- ja iltapalaa

Lapsen vatsaan mahtuu kerralla vähän ruokaa. Aamupala ja iltapäivän välipala auttavat lasta jaksamaan hyvillä mielin seuraavaan ateriaan. Kevyt iltapala puolestaan turvaa hyvää unta.

​Välipalat auttavat lasta pysymään virkeänä ja keskittymään oppimiseen sekä välttämää​n napostelua. Koulusta kotiin tultua välipala myös rentouttaa.

Pohdittavaa

  • Kodin ruokaympäristö vaikuttaa paljon siihen, mitä lapsi tai aikuinen syö. Onko kotona tarjolla sopivia aamu-, ilta- ja välipalatarpeita?
  • Onko kotona napos​teluun houkuttelevia ruoka-aineita, kuten vanukkaita, suklaamuroja tai keksejä odottamassa nälkäistä koululaista? Lapsi tarttuu useimmiten siihen, mitä on tarjolla, mikä on helppoa ja nopeaa.
  • Voiko lapsen ottaa mukaan aamu-, ilta- ja välipalojen suunnitteluun? Kun nämä on yhdessä sovittu ja suunniteltu, ne toteutuvat todennäköisemmin suunnitellusti.
  • Voiko koululaiselle tehdä sopivan välipalan jääkaappiin rasiaan odottamaan?

Hyvä välipala on monipuolinen

Hyvä välipala on monipuolinen, kuitupitoinen ja ravitseva. Se on kuin ateria pienoiskoossa. Sen perustan muodostavat kasvikset, hedelmät ja marjat sekä kuitupitoiset viljavalmisteet, joita täydennetään proteiinipitoisilla tuotteilla kuten maitotuotteilla.

Lihapiirakat, pasteijat, hampurilaiset, makeiset, vanukkaat ja muut rasvaiset tai sokeriset ruoka-aineet sopivat välipaloiksi vain satunnaisesti. Usein syötynä ne vievät tilaa terveelliseltä ruoalta.

Välipalan koko tarpeen mukaan

Aterioiden ja välipalan annoskokoa säädellään lapsen energiantarpeen mukaisesti. Pienet lapset pärjäävät pienillä välipaloilla ja paljon liikkuvat lapset tarvitsevat isompia välipaloja. Pelkkä hedelmä voi myös olla hyvä välipalavaihtoehto, jos aterioiden väli ei ole ollut kovin pitkä. Sopiva välipala auttaa jaksamaan seuraavaan ateriaan, mutta ei vie ruokahalua

Vinkkejä välipalakasviksiin

  • Pilkkokaa kasvis- ja hedelmäpaloja valmiiksi aamu-, ilta- ja välipaloille kannelliseen rasiaan jääkaappiin odottamaan. Kylmät ja raikkaat juureslohkot maistuvat mainiolle. Ottakaa perheen lapset mukaan pilkkomismestareiksi.
  • Napostelkaa ruudun äärellä kasviksilla. Päivälliseltä yli jääneet kasvispalat kannattaa viedä lähelle katsojia. Tai aloittakaa iltapala lautapelillä olohuoneen lattialla kasvistarjottimen vierellä.
  • Tehkää pakastimessa olevista irtonaisista marjoista valmiita marjasekoituksia isompaan kannettomaan astiaan. Valmissekoitusta on näppärä hyödyntää esimerkiksi pirtelön tai aamupuuron joukossa ja samalla marjoja tulee syötyä monipuolisesti. Kokeilkaa kaupan pakastealtaiden valmiita smoothiesekoituksia, jos kotona ei ole marjoja.
  • Ottakaa illalla marjoja sulamaan jääkaappiin. Aamupalalla ne on helppo sekoittaa maustamattoman jogurtin, viilin tai tuorepuuron joukkoon. Kuuman puuron päällä jäiset marjat sulavat hetkessä.
  • Hedelmät maistuvat sellaisenaan, valmiiksi lohkottuina menekki voi kasvaa entisestään. Tuoreista hedelmistä voi tehdä myös hedelmäsalaattia, jonka joukkoon voi laittaa tölkkihedelmiä.
  • Tarjotkaa lapselle jäisiä marjoja lautasella suoraan pakastimesta. Ne maistuvat lapsille paremmin kuin lötkök​si sulaneet marjat.

Entä välipala- ja proteiinipatukat?

Välipalapatukat ovat yksittäispakattuja myslipatukoita tai -keksejä, jotka ovat helppoja kuljettaa mukana. Ne mielletään usein terveellisemmiksi kuin keksit, mutta jotkut keksit voivat olla jopa terveellisempiä kuin välipalapatukat. Esimerkiksi täysjyväinen kaurakeksi voi olla ravintoarvoltaan parempi kuin suklaalla tai jogurtilla vuorattu välipalapatukka.

Vinkkejä patukoiden valintaan:

  • Katsokaa ainesosaluettelosta valmistusaineet. Onko luettelossa ensimmäisenä jokin täysjyvävilja vai sokeri?
  • Kuitua olisi hyvä olla vähintään 6 g/100 g.
  • Sokeria saisi olla enintään 1/3 hiilihydraateista ja tyydyttynyttä rasvaa enintään 1/3 rasvoista.
  • Edellä mainitut kriteerit täyttyvät, jos patukassa on Sydänmerkki.
  • Proteiinipatukat ovat kirjava joukko paljon markkinoituja ”terveyspatukoita”. Niissä on runsaasti proteiinia, mutta usein myös paljon sokeria ja kovaa rasvaa. Riittävän proteiinin saannin varmistamiseksi proteiinipatukoille ei ole tarvetta. Proteiinipatukka on parempi vaihtoehto lähinnä silloin, kun väliin jäävän aterian tai välipalan sijasta olisi muuten syöty suklaapatukka tai karkkipussi.

Edellin​en sivuOsion aloit​ussivu

 


Päivitetty  2.9.2019 13.59