Hyvän syömisen taitoja voi opetella

Hyvin voi syödä monella eri tavalla. On kuitenkin olemassa muutamia niin sanottuja hyvän syömisen taitoja, jotka luovat luontevaa suhdetta ruokaan ja syömiseen. Tässä osiossa käydään läpi näitä taitoja, ja myös lasten syömiseen vaikuttavia asioita.

Hyvän syömisen kannalta on olennaista miettiä mitä ja minkä verran syömme, mutta myös miksi, miten ja milloin syömme.

Käydessänne osiota läpi, voitte pohtia

  • Mitä hyvän syömisen taitoja teidän perheessä jo on ja mitä taitoja olisi tärkeää vielä opetella?
  • Miten koko perhe voi olla mukana uusien taitojen opettelussa?
pic Ruokamäärä vaihtelee aterioittain ja päivittäin

Ennen lautanen piti syödä tyhjäksi, nykyään pitää osata tarvittaessa jättää tähteeksi.

pic Uusiin ruokiin tottuu ajan kanssa

Uusista ruoista ei opi tykkäämään pakottamalla. Maistelulle on hyvä antaa aikaa.

pic Nälkää vai syömisen halua?

Nälkää on ainakin kuutta eri lajia. Mihin nälkään teillä syödään?

pic Syömistavoissa on eroja

Lasten nälän ja kylläisyyden tunnistaminen vaihtelee, mutta sitä voidaan avittaa.

pic Säännöllisen syömisen taito

Säännölliset ateriat pitävät vireystilan hyvänä ja syömisen järkevänä.

pic Monipuolisen syömisen taito

Miten koota monipuolinen ateria? Entä välipala?

pic Kohtuullisen syömisen taito

Syömiseen keskittyminen ja lautasmallin käyttö auttavat pitämään syömisen kohtuullisena.

pic Joustavan ja sallivan syömisen taito

Hyvään syömiseen eivät kuulu ehdottomat kiellot tai tiukat rajoitukset.

pic Parempien valintojen taito

Ruokakauppa on valintojen viidakko. Valinnat helpottuvat, kun kiinnittää huomiota tärkeimpiin asioihin.

Päivitetty  2.9.2019 13.57