Gå till sidans innehåll

Tips för att stödja tal- och språkutvecklingen hos ett barn med hörselnedsättning

Föräldrar och andra anhöriga spelar en viktig roll i utvecklingen av barnets kommunikationsfärdigheter.

Om man misstänker att ditt barn har problem med hörseln eller barnet har en konstaterad hörselnedsättning, kan du stödja barnets tal- och språkutveckling på många olika sätt.

För att lära sig språket är det viktigt att barnet hör och lyssnar på omgivande människors tal. Sträva aktivt efter att barnet håller hörapparaterna i öronen under all vaken tid (utom i bastun, när barnet tvättar sig eller simmar). Det är viktigt att barnet hör talet ordentligt och inte bara lite ditåt. På det sättet kan barnet lära sig att själv producera ord och meningar på rätt sätt. Barnet har lättare att höra när det ser talarens ansikte och också kan läsa på läpparna. Ett bra sätt att få ögonkontakt med barnet är att tilltala barnet med dess namn. Lär också de anhöriga som barnet besöker hur hörapparaterna ska användas.

Brus stör oss alla när vi borde höra exakt. Särskilt störande är bruset när man lyssnar med hörapparat eller hörselimplantat. När barnet först håller på att lära sig sitt modersmål är det speciellt viktigt att det hör ord och meningar exakt. Hemma kan man påverka mängden brus allra mest. Håll på TV:n och andra ljudkällor endast när man tittar eller lyssnar på dem. Fundera på hur ni hemma hos er kunde minska på bakgrundsbruset eller ekandet.

Språket utvecklas i växelverkan med andra människor. Barnet lär sig att tala genom att lyssna och härma tal. Det är viktigt att man talar mycket med barn. För att stödja utvecklingen av barnets språkförmåga kan du använda vanliga stunder i vardagen, till exempel när ni lagar mat, sitter i matbordet, klär på er, fyller på tvättmaskinen eller sitter på bussen. Sätt bort mobiltelefonen och berätta högt för barnet vad som sker just nu. Lyssna på vad barnet försöker kommunicera till dig och svara på det. Tala framför allt om det som barnet visar intresse för till exempel genom att peka med fingret eller om barnet börjar tala om det. Samtidigt kommunicerar du till barnet att han eller hon är viktig och värdefull.

Ett litet barn njuter av att få vända på sidorna i en bok. Snart fattar barnet intresse också för bilderna när den vuxna pekar på bilderna och berättar om dem. Diskutera vad bilderna visar, vad personerna/sakerna på bilderna gör, var de är, hurdana de är och vad de känner. Också ett litet barn kan visa vad som intresserar det genom att peka innan barnet har lärt sig att tala. Ta tag i det som intresserar barnet och berätta och fråga om just det. Så småningom orkar barnet också lyssna när man läser upp texter i en bok. En gemensam lässtund får barnet att lugna ner sig och ökar närheten mellan den vuxna och barnet. De många historierna i böcker stärker utvecklingen av barnets empatiförmåga och tolerans. Ett bra mål är att studera böcker 15 minuter om dagen.

Ett barn som använder hörapparater njuter i regel lika mycket av musik som barn med normal hörsel. Talet och musiken innehåller samma hörbara särdrag, till exempel variationer i rytmen och tonhöjden. Musiken aktiverar hjärnan och ger barnet och den vuxna känsloupplevelser. När man musicerar med barnet främjas barnets språkliga utveckling och barnet inspireras att producera tal. Sjung samma bekanta sånger för barnet och med barnet, till en början med lugnt tempo. När ni sjunger kan ni också turas om: sjung början på en bekant sång för barnet, gör ett avbrott i sången och låt barnet fortsätta. Du kan fråga om sångtips på daghemmet eller söka på nätet.

Uppdaterad 9.6.2021