Kuten muussakin harjoittelussa, toistaminen takaa kehityksen. Harjoittelua ei kannata tehdä väsyneenä tai jos mieliala ei ole harjoittelulle otollinen.
Jos aloittaminen tuntuu hankalalta, tee harjoituksia aluksi esimerkiksi 5-10 minuutin jaksoja päivittäin. Kun harjoittelu alkaa sujua, lisää harjoitusmääriä. Uusien kuulonapuvälineiden kanssa voi viedä useamman kuukauden ennen kuin niiden äänimaailmaan alkaa tottua. Tänä aikana on hyvä tehostaa kuulonharjoituksia.
Kuulorata-sovellus kuulonharjoituksena |
Voit ladata kännykkään tai tablettitietokoneeseen sovelluskaupasta ilmaiseksi Kuulorata-kuulonharjoitussovelluksen, jonka avulla harjoitellaan sanojen ja lauseiden tunnistusta ja musiikin kuuntelua. Kuulorata on puheterapeuttien kokoama laadukas tehtäväkokonaisuus, jota on helppo käyttää. Kuulorata on suunnattu aikuisille, mutta harjoituksia voivat toki käyttää nuoremmatkin henkilöt. |
Äänikirjat kuulonharjoituksena | Äänikirjoja voi lainata esimerkiksi kirjastosta ja kuunnella esimerkiksi kännykän tai muun älylaitteen kautta. Äänikirjojen hyvä puoli verrattuna tv-ohjelmiin on, että niissä ei ole taustaääntä häiritsemässä puheen kuuntelua. Kun kuuntelet useita äänikirjoja, pääset harjoitelemaan useiden eri puhujien äänen kuuntelua. |
Musiikki kuulonharjoituksena | Puheen kuuntelun lisäksi on hyvin suositeltavaa harjoittaa kuuloa myös musiikin avulla. Musiikin kuuntelu kehittää monia kuulonvaraisia taitoja, kuten äänten erottelua, tunnistamista ja paikantamista.Musiikin lajilla ei ole väliä, tärkeintä on, että pidät itse valitsemastasi musiikista. |
Televisio ja Internet kuulonharjoituksena | Valitse tv-ohjelmista sellaiset, joissa ei ole liikaa taustahälinää. Tällaisia ovat esimerkiksi keskustelu- ja ajankohtaisohjelmat. Myös luontodokumentit ovat usein äänimaailmaltaan rauhallisia, jolloin selostajan äänen erottaa paremmin. Sama ohje pätee internetin kautta katsottaviin ohjelmiin ja esityksiin. Lisäksi internetissä on monia sivustoja, joiden tekstejä voi kuunnella. Myös tämä Kuulotalon materiaali on kuunneltavissa. |