Luonto ja harrastukset

Parhaimmillaan kuntoutuminen voi tapahtua merkityksellisten harrastusten ja mielenkiinnon kohteiden kautta. Harrastukset voivat tukea tavoitteiden saavuttamista ja antaa voimavaroja kuntoutumiseen.

Kaikki itselle mielekkäät harrastukset, joita voi kuntoutumistaan vaarantamatta toteuttaa, ovat hyviä. Luonnossa liikkumisella, musiikilla ja kulttuurilla on elvyttäviä ja psyykkistä hyvinvointia tukevia vaikutuksia. Lemmikit ja luonto vaikuttavat positiivisesti mielialaan ja jopa elimistön hormonitoimintaan, muun muassa vähentäen stressiä. Liikuntaharrastukset tukevat sekä fyysistä kuntoa että psyykkistä hyvinvointia.

Oman kuntoutumisen tavoitteita kannattaa peilata suhteessa omiin harrastuksiin. Jos harrastukset tukevat tavoitteiden saavuttamista, ei välttämättä ole tarvetta erilliseen kuntoutukseen, tai silloin kuntoutuksen osuus voi olla pienempi.

Aina harrastuksiin palaaminen ei onnistu. On kuitenkin olemassa erilaisia tapoja ja apuvälineitä toteuttaa itselle tärkeitä asioita. Jos liikkuminen kodin ulkopuolella on vaikeutunut, voi esimerkiksi teatteriin menoa varten käyttää tilapäisesti kävelykeppiä tai pyörätuolia. Jos jonkin asian tekeminen kokonaisuudessaan on liian raskasta, voi sen tehdä pienissä osissa tai pyytää johonkin vaiheeseen apua.