Ota aikaa rentoutumiseen jouluvalmisteluiden lomassa

Rentoutumisen avulla voit rauhoittaa elimistösi toimintoja ja vapautua sekä psyykkisestä että fyysisestä jännittyneisyydestä. Rentoutuminen vaikuttaa aktivoimalla ja lisäämällä hormonitoimintaa, joka vaikuttaa sekä mielihyvän kokemukseen että stressiin.

Tee minirentoutusharjoitus:

  • Suo itsellesi muutaman minuutin rento hetki – missä sitten oletkin.
  • Istu ryhdikkäästi, jalkapohjat tasapainoisesti maassa ja kädet sylissä.
  • Sulje silmät pehmeästi.
  • Vie huomio hengitykseen ja seuraa omaa hengitystäsi.
  • Keskitä huomiosi 3 hengityskierroksen ajan uloshengitykseen, jolloin tunnet lämpöä, ja hartiat laskeutuvat hengityksen rytmissä.
  • Kuvittele hetki Sinulle tärkeää, turvallista ja rakasta maisemaa, hetkeä tai ihmistä.
  • Huomioi, miltä kehossasi ja mielessäsi tuntuu nyt.
  • Hengitä muutaman kerran syvään sisään ja tunnet, kuinka olet taas täynnä energiaa.
  • Haukottele ja venyttele kissamaisesti.
  • Kiitä itseäsi mikrohetkestä.


Muualla Terveyskylässä

Lisää rentoutusharjoitteita löydät Mielenterveystalon Rentous osana elämäntapaa -verkkosivuilta ja tietoisuustaitoharjoituksia Mielenterveystalon TYYNI - Hyväksyvä tietoinen läsnäolo -verkkosivulta.



4. luukku6. luukku