Jalat turvoksissa pikkujoulujen jälkeen?

Jalkojen turvotus voi johtua monista eri syistä, kuten pitkään istumisesta tai seisomisesta. Jalkojen turvotukseen ja siitä johtuviin oireisiin voi vaikuttaa ja turvotusta kannattaakin hoitaa.

 
Testaa vähennätkö toiminnallasi jalkojen turvotuksen syntymistä:

​kuva/video ​Kysymys​Vastaus1​Vastaus2​Oikea vastaus
1 tai 2
​Vastaus1 selite
Vastaus2
selite
​Neutraali selite (x)
Nostan jalkani rahille tai tyynylle istuessani.Kyllä​En​1​Hienoa, pitämällä jalkoja koholla vähennät jalkojesi turvotusta.​Sinun kannattaa kokeilla jalkojen nostamista koholle, jotta turvotus pääsee vähentymään jaloissasi.
​Liikuttelen jalkojani, jos joudun seisomaan pitkään paikallani.​Kyllä​En​1​Hyvä, jalkojen verenkiertoa on hyvä tehostaa liikuttamalla jalkoja, koska pitkäaikainen paikallaan seisominen on suuri rasitus laskimoille.​Sinun kannattaa ottaa tavaksi tehdä jalkojen jumppaliikkeitä seistessäsi pidempiä aikoja paikallaan, jotta jalkojen verenkierto tehostuu.
​Istun usein jalat ristikkäin.​Kyllä​En​2​Yritä välttää istumista jalat ristikkäin, sillä se heikentää jalkojen verenkiertoa ja voi lisätä jalkojen turvotuksen syntymistä.​Hienoa, veri kiertää jaloissa paremmin, kun et istu jalat ristikkäin.
​Kävelen yleensä hitaasti ja askeleeni ovat laahaavia.​Kyllä​En​2​Kiinnitä huomiota kävelynopeuteesi ja -tapaasi. Nopeuttamalla kävelyäsi tehostat jalkojesi verenkiertoa ja ennaltaehkäiset turvotuksen syntyä.​Hyvä, ripeä kävely tehostaa jalkojen verenkiertoa lyhyilläkin matkoilla.
​Harrastan liikuntaa säännöllisesti.​Kyllä​En​1​Hyvä, pidät huolta kunnostasi ja vähennät näin myös turvotuksen riskiä.​Harkitse vaikka kävelyharrastuksen aloittamista. Se parantaa kuntoasi, jaksat suoriutua paremmin päivän haasteista ja jalkasi voivat paremmin.
​Syön monipuolisesti lautasmallin mukaisesti. ​Kyllä​En​1​Hienoa, syömällä monipuolisesti kehosi ja mielesi voivat hyvin.​Pyri muuttamaan ruokavaliotasi lähemmäksi lautasmallia. Näin verisuonesi pysyvät paremmassa kunnossa.
​Suosin vähäsuolaisia ruokia.​Kyllä​En​1​Hyvä, vähäsuolainen ruokavalio vähentää turvotuksen syntymisen riskiä.​Koita vähentää saamasi suolan määrää enintään teelusikalliseen päivässä. Näin voit vähentää turvotuksen syntymisen riskiä.


Tutustu lisää aiheeseen

Lisää tietoa jalkojen turvotuksesta ja vinkkejä turvotuksen vähentämiseksi löydät Kuntoutumistalon oppaasta Opas jalkojen turvotuksen vähentämiseksi.



2. luukku4. luukku