Ergonomi hemma och på jobbet

Smärta i ryggen leder inte ens närapå alltid till att man måste stanna hemma från jobbet. Detta gäller särskilt om man satsar på sin rygghälsa genom att sova på en lämplig madrass och använda ergonomiska arbetsställningar.

Satsa på ergonomi på jobbet, i studierna och på fritiden. Du kan förbättra din rygghälsa med:

  • Rätta arbetsställningar.
  • Pauser i arbetet.
  • Hjälpmedel och arbetsredskap (till exempel bälten som stödjer ländryggen, redskap som gör det lättare att lyfta tunga föremål).
  • Ergonomiska arbetsstolar och arbetsbord med elhiss.
  • Madrasser och kuddar som gör det lättare att sova

Ta kontakt med företagshälsovården eller studenthälsovården för att få hjälp och handledning med ergonomin.

Det lönar sig att återvända till arbetet så snart som möjligt. Prata med chefen, arbetskamraterna och vid behov företagshälsovården om olika möjligheter att utföra arbetet på ett så normalt sätt som möjligt trots smärtan i ryggen.

Koncentrera dig till en början på uppgifter som du kan utföra bäst inom ramen för smärtan, om det är möjligt. Börja utföra fler uppgifter stegvis. När du använder ryggen, kan smärtorna öka litet. Det är normalt.

Det lönar sig inte att anstränga ryggen långa tider. Ta pauser då och då. Det här är viktigt särskilt när du drabbats av plötslig smärta i ryggen och när du återhämtar dig från det.


Föregående sidaNästa sida

 


Det är viktigt att inte anstränga ryggen oavbrutet, särskilt när du har smärta i ländryggen och när du återhämtar dig från det.