Vad kan jag själv göra?

​​Om du har en skada på nivån T1-T9 kan du själv sköta om din ställnings- och rörelsevård. Du kan be en annan person om hjälp vid behov. Aktiv träning upprätthåller din funktionsförmåga.

Ett av rehabiliteringens mål är att du lär dig vilka saker som är viktiga att beakta i din vardag. Då kan du berätta för de personer som hjälper dig vilken typ av hjälp du behöver.

Regelbunden tänjning och att du rör på dina leder förhindrar att felställningar uppstår och att dina ledrörelser begränsas. Du kan göra tänjningar och rörelseövningar morgon och kväll vid sidan av dina vardagsrutiner.

En ryggmärgsskada orsakar förändringar i många delar av funktionsförmågan. Du hittar instruktioner för egenvård från våra andra egenvårdsguider.

pic Instruktioner för tänjning

Eftersom kroppens rörelse- och känselförmåga har försämrats, är det speciellt viktigt att tänja och vårda kroppens ställningar.

pic Instruktioner för rörelseövningar

Rörelseövningar är mycket viktiga, eftersom din rörelse- och känselförmåga har försvagats.

pic Instruktioner för styrketräning

Vardagen blir smidigare om du sköter om dina muskler genom att träna dem.


Uppdaterad  25.8.2020