Vad kan jag själv göra?

​​​​​​​En ryggmärgsskada på nivån C5 leder till en betydligt försvagad funktionsförmåga. Det är viktigt att du regelbundet gör ställnings- och rörelseövningar med hjälp av dina assistenter. Aktiva övningar upprätthåller din funktionsförmåga.

​​Ett av målen med rehabiliteringen är att du lär sig vilka saker som är viktiga att beakta i din vardag. Då kan du berätta för personerna som hjälper dig vilken typ av hjälp du vill ha.

​Regelbunden tänjning och att du rör på dina leder förhindrar att ledrörelserna begränsas och att felställningar uppstår. Du kan göra tänjningar och rörelseövningar morgon och kväll vid sidan av dina vardagsrutiner.

Musklerna i dina armar fungerar delvis efter en ryggmärgsskada på nivån C5. Det är typiskt att armarna böjs vid armbågslederna och vrids utåt. Ställningsvården ser till att det inte uppstår rörelsebegränsningar i armbågslederna och underarmen, som gör det svårare att klara sig i vardagen.

En ryggmärgsskada orsakar förändringar i många delar av funktionsförmågan. Du hittar instruktioner för egenvård från våra andra egenvårdsguider.

pic Instruktioner för tänjning

Eftersom kroppens rörelse- och känselförmåga har försämrats, är det speciellt viktigt att tänja och vårda kroppens ställningar.

pic Instruktioner för rörelseövningar

Rörelseövningar är mycket viktiga, eftersom din rörelse- och känselförmåga har försvagats.

pic Instruktioner för styrketräning

​​​Vardagen blir smidigare om du sköter om dina muskler genom att träna dem.